De ALPO-student op het Velon-congres
Tirza Schut, vierdejaars Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) student.
Sinds februari zijn de derdejaars ALPO-studenten bezig aan de nieuwe module, burgerschap. Hierin ontwerpen zij in nauwe samenwerking met teamleden van hun stageschool nieuw burgerschapsvormend onderwijs, proberen dit uit en onderzoeken of het oplevert wat zij beogen. Deze module is ontworpen door docent Fedor de Beer en de academische leraren Inge Thielen en Hilde Motz om ALPO-studenten kennis te laten maken met hun rol als change agent in schoolontwikkeling. Als student-assistent onderzoek ik in het kader van mijn bachelorscriptie of de module daadwerkelijk helpt om de studenten meer zicht te laten krijgen op hun toekomstige rol als academische leerkracht. Interessant, want als vierdejaars ALPO-student heb ik zelf ervaren tegen welke uitdagingen studenten aanlopen binnen de stage, op de Radboud Universiteit en op de HAN.
Onderzoek presenteren is ook iets wat van academische leraren mag worden verwacht. Op 19 maart heb ik samen met Fedor de nieuwe module burgerschap gepresenteerd op het Veloncongres in Breda, het congres voor lerarenopleiders. Een spannende en leerzame dag. Spannend omdat je student blijft en nog geen afgestudeerde leerkracht bent. Het was fijn om te ervaren dat ik serieus genomen werd en direct geaccepteerd werd als een gelijkwaardige collega.
Fedor en ik hadden een interactieve presentatie voorbereid waarbij we de aanwezigen op de hoogte hebben gebracht van de nieuwe module burgerschap. Het plan was om input te krijgen van collega’s over het in kaart brengen van verschillende soorten studenten. Waarom haalt de ene student meer groei uit de module dan de andere? Dit lukte niet helemaal; de discussie richtte zich al snel meer op het inzichtelijk maken van de rol als academische leerkracht. Een essentiële vraag. Want wat onderscheidt nou precies een academische leerkracht van een reguliere leerkracht. Dat is voor veel studenten een vraag, maar ook voor de deelnemers aan het congres én getuige een recent onderzoek onder alumni ook voor schooldirecteuren. Een definitief antwoord op deze vraag leverde onze sessie niet op, maar wel een goed gesprek en nieuwe vragen.
Na onze bijdrage ben ik ook bij andere sessies aangesloten. Zo heb ik geluisterd naar den presentatie over het inzetten van de leerkracht-coach in de school om het leraren te kort op te vangen. Interessant om te zien welke oplossingen er gevonden worden in tijden van nood. Al met al een leerzame en leuke dag!
Mooi dat dit gedeeld wordt en dat het thema ‘ de academische leraar’ breder bediscussieerd wordt.