De allereerste week
Michelle is eerstejaars student deeltijd lerarenopleiding Engels
De oriënterende stage, je eerste aanraking met het docentschap. Ieder begin is er een en zo dus ook voor mij. De komende weken dompel ik me onder in het VMBO en zal ik schrijven over mijn eerste ervaringen als docent, de positieve en negatieve gebeurtenissen en natuurlijk mijn eigen indrukken. Welcome back to highschool! Was ik 10 jaar geleden ook zo?
Klaar voor de start?
Aan het begin van mijn studie, deeltijd lerarenopleiding Engels, heb ik ervoor gekozen to turn up the volume, oftewel ik ga ervoor om deze studie in twee jaar af te ronden en dan als volwaardig docente voor de klas te staan. Dat is tenminste het plan. Door dit tempoverschil wordt er al in het eerste jaar van me verlangd een oriënterende stage, uiteraard met een positief eindresultaat, af te ronden. Normaliter start deze begin februari, maar door een tekort aan stageplaatsen is die van mij afgelopen week pas begonnen. Een klein vreugdesprongetje heb ik wel gemaakt toen ik mijn stagebegeleidster aan de telefoon kreeg en hoorde dat er een aantal uren beschikbaar waren bij het Valuas College. Vanaf dat moment is alles in sneltreinvaart gegaan en na een kort introductiegesprek kon ik dinsdag al beginnen!
Het begint te kriebelen…
Doordat ik alleen op maandagen en donderdagavonden les heb is mijn ritme na al die weken ver te zoeken, dus toen de wekker om 06:30 afging moest ik toch wel even slikken. Niet alleen vanwege het vroege tijdstip, maar voornamelijk dat die eerste dag er nu dan toch eindelijk van ging komen en ergens was ik toch wel nerveus. Wat voor klassen zou ik krijgen? In welk team zou ik terecht komen? Hoe zouden de leerlingen op mij reageren? Maar de vraag die me al sinds het begin van dit schooljaar op de lippen brand, is dit wel iets voor mij? Toen ik om 8:15 het schoolplein op kwam fietsen tussen alle pubers voelde het redelijk oud en vertrouwd, met uitzondering van het feit dat ik zelf nooit naar deze middelbare school ben gegaan. In plaats van mijn fiets in een van de rekken te gooien, ging deze netjes bij de fietsen van de andere docenten en kwam ik via de “artiesteningang” bij de docentenkamer uit. Veel nieuwe gezichten, dus eveneens veel handen geschud. Binnen de kortste keren ging de eerste bel al en nu ging het dus echt beginnen, of toch niet?
Eerste indrukken
Mijn eerste week bestaat voornamelijk uit het observeren van mijn stagebegeleider en dat betekent achterin de klas zitten en aantekeningen maken. Op wat vreemde blikken van de leerlingen na werd ik die dag voornamelijk links gelaten. De eerste klas betrof een brugklas VMBO kader-theoretisch, oftewel een 1C klas. Hier zou ik er die dag, en de andere weken, twee van krijgen. Gezien het eerste uur was de klas behoorlijk mak en kon er gemakkelijk door de stof heen gegaan worden. Die 50 minuten vlogen razendsnel voorbij en voor ik het wist was de les alweer voorbij. “Dit moet ik toch ook wel kunnen?” was een van de eerste gedachte die in me op kwam en vol goede moed ging ik naar mijn tweede klas die direct na de pauze van start ging. Om maar heerlijk in engelse termen te blijven “oh my god!” wat had ik me vergist. De ene brugklas blijkt de andere niet en na het tanken van al die suiker in de kleine pauze kwamen er zo’n 25 stuiterballetjes mijn klas binnen. Of het nu enthousiasme was of puur aandachttrekkerij, maar bij iedere opdracht ging er een luid gegalm van antwoorden door de klas. Dit zou wel eens een opgave kunnen worden..
“Heb je een nieuw vriendinnetje?”
Mijn laatste les van die dag was de mentorklas van mijn stagebegeleider, tweedejaars VMBO theoretisch. Deze klas was een regelrecht mengelmoesje van culturen en niveau verschillen. Wederom nam ik plaats achter in de klas, maar waar mijn tweede stoel de andere lessen leeg was gebleven, kwam er dit uur een van de leerlingen naast me zitten. Je kon er donder op zeggen dat dit natuurlijk aanleiding gaf tot opmerkingen. Voor uit de klas kwam het eerste geluid al, “Hey, heb je een nieuw vriendinnetje?”, en mijn buurman zijn gezicht sprak boekdelen. Gelukkig introduceerde mijn stagebegeleider me al snel als “Mevrouw Trienekens” en dat ik de komende weken aanwezig zou zijn en les zou komen geven. Daarmee was alle aandacht als sneeuw voor de zon verdwenen en richtten de leerlingen zich op hun S.O. De volledige aanwezigheid van deze klas zou me andere lessen wel duidelijk worden aldus mijn begeleider.
Maak je borst maar nat
Die eerste lessen van observatie hebben ervoor gezorgd dat ik heel nieuwsgierig ben geworden om zelf voor de klas te staan. In mijn enthousiasme heb ik de vraag gesteld of ik de volgende les mee zou kunnen helpen. “No problem” antwoordde mijn begeleider en daar stond ik met een leesboekje in mijn hand gedrukt. “Volgende week mag je de lessen van de brugklas verzorgen en met hun dit boekje doornemen”. Daar stond ik met mijn mond vol tanden. Pas één dag als stagiaire begonnen en volgende week blijkt mijn vuurdoop al te zijn. De rest van de week wordt een week van voorbereiden en stevige schoenen zien te vinden..
Meer informatie over deeltijd lerarenopleiding Engels
Dag Michelle. Ik heb veel respect voor je, dat je met een deeltijdopleiding bent gestart. Ik ben zelf net klaar met mijn deeltijdopleiding Economie en Management (heao). Ik vond vooral de combinatie werk-studie-privéleven best pittig, maar uiteindelijk allemaal gelukt. Ik wens je veel plezier en succes met je studie!
ik vind je verhaal erg leuk om te lezen en heb er erg van genoten ben benieuwd hoe het verder gaat.
Moet jou wel lukken allemaal!
Ben benieuwd naar je volgende blog.