Dag 6 in Marrakech: scholen bezoeken

Vandaag is niet zomaar een dag. Het is namelijk Internationale Vrouwendag. Vanmorgen werden we om kwart voor negen opgehaald bij ons hotel door Marokkaanse studenten die we al eerder bij de workshops hadden ontmoet. Wij, Jill, Sarah en Isa hebben alle drie een andere school bezocht. Individueel hebben wij een kort stukje geschreven over onze ervaringen.

Sarah
Ik heb met mijn groep basisschool Oum Salama bezocht. Deze school staat in de wijk Sidi Boudchich. Eenmaal aangekomen bij de school, werden we verwelkomd door de directeur. De school zag er gezellig en vrolijk uit door alle kleuren op de muren. Ook in alle klaslokalen werden verschillende kleuren gebruikt. Alle leerkrachten waren lief, vriendelijk en gastvrij. Er waren ook moeders aanwezig die een heel buffet met lekkernijen hadden bereid. We konden ze niet genoeg bedanken voor het lekkere eten en de gastvrijheid die ze toonden.

In de klaslokalen viel het mij op dat er een bord aan beide kanten van het lokaal hing. Dit wordt gedaan zodat leerlingen achter in de klas zich even belangrijk voelen als leerlingen voorin de klas. De school is onder andere daarmee pedagogisch ingesteld. Dit vond ik mooi en waardevol om te zien.

Ook zijn de klassen tijdens een bepaalde periode bezig met een bepaald onderwerp. Tijdens de huidige projectweek waren ze bezig met het thema verkeer. Daarover zongen ze meerdere liedjes.

Ik heb het gehele bezoek als prettig ervaren en heb genoten van de gastvrijheid en het enthousiasme van de kinderen.

Jill
Mijn groep ging naar basisschool Mohamed Loufa. We werden verwelkomd door een groepje leerlingen, die bij de vlag een gedicht voordroegen ter ere van Internationale Vrouwendag. De docenten hadden allemaal leuke activiteiten georganiseerd, zoals een toneelstuk, een voetbaltoernooi en een voordracht van gedichten.

We hebben in een klaslokaal meegekeken met een les. Daarna hebben we per klas uitleg gekregen over de inhoud van de lessen. Alle klassen hadden een stukje ingestudeerd dat zij aan ons voordroegen.

Tijdens de rondleiding kregen we te horen dat zij ook speciale klassen hebben voor leerlingen met meer zorg. Zij volgen een traject om tot het niveau te komen van de leeftijdsgenoten om het reguliere onderwijs te mogen volgen.

Al met al was het een productieve en leerzame dag die ik als prettig heb ervaren.

Isa
Ik heb de school “lycèe Mohammad 6” bezocht. Dit is een school/internaat voor leerlingen van 15-20 jaar (bovenbouw dus). Zij kunnen kiezen uit richtingen als wiskunde, techniek, kunst en economie, waar de school hele mooie faciliteiten voor heeft. Wat mij opviel is dat er veel interactie in de klas was en niet statig zoals ik had verwacht.

Ook bij mij werd er aandacht besteed aan internationale vrouwendag. Ik kreeg een roos van 2 studenten!