Dag 4 Marrakech: Op stage met onze Marokkaanse collega’s

Jorieke, Krista en Michelle, tweedejaars pabo studenten.

Vandaag (woensdag 27 maart) zijn we met een Marokkaanse student naar een stageschool gegaan. Elke student ging naar de school van zijn/haar studie. Wij (de pabostudenten) werden om 8.30 uur opgehaald. Er was verteld dat het niet ver lopen was… Uiteindelijk moesten we een halfuur lopen, door de smalle, kronkelende en drukke straatjes van Marrakech. Bij de école primaire public (openbaar onderwijs, school wordt betaald vanuit de overheid) aangekomen moesten we wachten in de bibliotheek van de school. De bieb was erg mooi ingericht (zie afbeelding). Ook het schoolplein was prachtig! Allemaal vrolijke schilderingen. We waren erg welkom op de school!

Als eerste waren we in le premier (de kleuterklas). Voor de kinderen was het een bijzondere ervaring dat er bezoek in de klas kwam. Het leukste was dat we echt voor de klas mochten gaan staan. We hebben verschillende spelletjes met de kinderen gedaan. Zoals; levend memory, hoofd-schouders-knie en teen, de kabouterplopdans en een ritmisch spel. Ook de Marokkaanse studenten zongen verschillende liedjes met de kinderen. Ze waren erg enthousiast en deden op hun best mee. In alle klassen kwam dit terug.

Om 11:00 hadden ze een pauze. Deze pauze duurde maar +/- 5 minuten, hierin moesten ze snel wat eten en drinken. Het was superdruk op het schoolplein. Zodra wij vroegen om een foto renden bijna alle kinderen op ons af.
We hebben in totaal vier verschillende klassen gezien. Om 13:00 hadden de leerlingen middagpauze en gingen naar huis. Wij gingen toen terug naar het hotel.

Het Marokkaanse onderwijs is anders dan in Nederland. Zo mag bijvoorbeeld de school zelf bepalen wat de begin- en eindtijden van de school zijn. Ook zagen wij dat leerlingen in groep 8 (klas 6) op moesten staan als ze een beurt krijgen, dit kennen wij (de schrijvers) niet vanuit Nederland. In elke Marokkaanse klas hangt een foto van koning Mohammed VI.

De studenten Engels en Nederlands gingen naar een private school. Dit betekent dat de ouders van de leerlingen de school zelf moeten betalen. De studenten moesten met het openbaar vervoer naar de school. Het gebouw was heel open en er kwam veel licht naar binnen. Wat opviel was dat er weinig leerlingen per klas waren (maximaal 20 leerlingen). Vooral bij de keuzevakken zijn de groepen daar heel klein en is de begeleiding dus heel intensief.

De studenten Frans, biologie en aardrijkskunde gingen ook naar een private school en naar de ecologische basisschool. De private school was mooi opgezet, maar er was weinig didactische uitdaging. De ecologische basisschool werd als heel leuk ervaren! Er was een goede verbinding tussen natuur en het basisschoolonderwijs. Er was een enorme tuin. De leerlingen hebben een eigen verantwoordelijkheid over de tuin en nemen deze ook. De oogst van de tuin (olijven en oranjebloesemwater) wordt verkocht en met de opbrengst worden extraatjes voor de school bekostigd. Hier mag Nederland een voorbeeld aan nemen!

Om de dag af te sluiten hebben we een evaluatie gedaan op basis van ‘De Wereld draait door’, we mochten onze mooiste ervaringen en verhalen delen.

Reacties

  1. 29 maart 2019 door Henk Delger

    Dag Jorieke, Krista en Michelle,

    Dat zijn weer een paar mooie belevenissen – die van jullie zelf als ook die van de andere studenten. Mooi opgeschreven!

    Mvg
    Henk