Cultuurshock in Zuid-Afrika
Rens Eikholt, derdejaarsstudent leraar Biologie
Je zou het niet zeggen maar na ruim 15 jaar onderwijs lijkt het alsof ik 50 jaar terug in de tijd ben. Met klassen van rond de 40 à 50 leerlingen, ouderwetse strafmethodes, krijtborden en leerlingen in schooluniformen krijg je het idee dat je beland bent in een of andere stoffige anekdote van een hoogbejaarde. Dit is hoe ik mijn eerste ervaring zou kunnen omschrijven. In deze blog zal ik mijn ervaringen delen over hoe het onderwijs hier is, of in ieder geval op het Groenberg.
Groenberg Secondary School
Ik loop op dit moment stage op Groensberg Secondary School. Dit is een school in Grabouw, een dorp een uurtje van Kaapstad, Zuid-Afrika. Deze school ligt midden in een Township of krottenwijk. De school zelf stelt als een van de weinige scholen in het gebied geen limiet op het aantal leerlingen. Dit zorgt soms voor klassen van meer dan 50 leerlingen. De lessen duren normaal gesproken een half uur, echter is dit afhankelijk van meerdere variabele. Zo worden er in de ochtend leerling en leraar vergaderingen gehouden, wat kan leiden tot aanpassingen in de lestijden. De onderdirecteur maakt iedere dag dan ook een nieuw rooster qua lestijden. De school is voor de leerlingen altijd om kwart over twee afgelopen.
Het vak Biologie
In Zuid-Afrika kennen ze geen biologie. De secondary school begint in graad 8. Dit is te vergelijk met de brugklas. De leerlingen krijgen dan Natural Sciences, te vergelijken met Mens & Natuur. In dit vak krijgen de leerlingen Biologie, Scheikunde, Natuurkunde en Sterrenkunde. Vanaf graad 11 kunnen ze kiezen voor Life Sciences, oftewel biologie.
Mijn taak
Samen met Teun (studiegenoot) maken we voor de Natural Sciences sectie PowerPoints van het hele boek. De schoolleiding zegt dat er binnenkort SMART-Boards komen en wij willen hierop in spelen. De werkdruk voor docenten ligt hoog op het Groenberg, vooral door de grote klassen en dus de grote hoeveelheid nakijkwerk. Zij hebben dus weinig tijd om PowerPoints te maken, daarnaast beschikken de meesten niet over deze kennis. Door PowerPoints te maken hopen we iets te maken wat langere tijd gebruikt kan worden.
Ook ben ik bezig met een onderzoek. De schoolleiding en docenten hameren hier op respect en discipline. Als een docent bijvoorbeeld dorst heeft vraagt hij een leerling drinken te halen of als de tas van een docent valt gaat een leerling deze opruimen. Ik ben onderzoek aan het doen naar de positieve benadering van leraren naar leerlingen. De cultuur hier omgooien is niet de bedoeling, maar het zou mooi zijn als ze kinderen vaker zouden bedanken of belonen als ze iets goed doen.
Mijn visie
Het blijft wel mooi om te zien hoe alle docenten hun slechts 30 minuten durende lessen anders invullen. Sommigen zouden in Nederland niet misstaan met hun vooruitstrevende manieren van lesgeven. Niets dan lof voor de manier hoe leraren hier omgaan met de geldende normen en waarden en leerlingen uit de Townships. Echter blijft het raar te zien hoe docenten leerlingen slaan, terwijl dit volgens de wet verboden is.