Beeldbegeleiding – ook iets voor jou?

Door Justine van den Berg

marijke bouwhuis

Tegenwoordig kun je met je telefoon of camera snel en makkelijk een opname maken van je les. Dit opent een wereld van nieuwe mogelijkheden voor coaches die studenten begeleiden, leraren in primair of voortgezet onderwijs of docenten in vervolgopleidingen die studenten of elkaar willen begeleiden in hun ontwikkeling, maar ook voor studenten die zichzelf of elkaar willen coachen in hun ontwikkeling. Vandaag sprak ik Marijke Bouwhuis, docent bij HAN Pabo. Op 7 september presenteerde zij aan de HAN haar nieuwe boek De leraar in beeld, handboek beeldbegeleiding in het onderwijs.

Marijke begeleidt studenten en leraren en docenten bij hun eigen ontwikkeling. Vaak komen studenten of collega’s bij Marijke met een vraag of knelpunt. Samen met de (aankomend) leraar maakt Marijke een beeld van deze leraar, wat gaat er goed en wat zou je willen veranderen? En hoe ziet die toekomstige situatie er uit? In haar methodiek maakt ze gebruik van video-opnames in de klas.

Door gerichte beeldopnames te maken en te bestuderen, krijg je inzicht in het samenspel tussen leraar en groep. Je ervaart bijvoorbeeld welk effect lichaamshouding, mimiek en gedrag van de leraar kunnen hebben, én hoe je dit gedrag kunt bijsturen.

Het boek is in eerste instantie gericht op onderwijsbegeleiders maar kan ook andere professionals ondersteunen bij:

  • intervisie en collegiale consultatie;
  • teamontwikkeling;
  • zelfreflectie;
  • het begeleiden van leerlingen.

Opnames van jezelf houden je een spiegel voor: ‘zo beweeg ik me dus voor de groep en dit is het effect ervan op mijn leerlingen.’ Door gericht te leren kijken naar die beelden, krijg je als leraar steeds meer grip op je rol in het samenspel tussen jou en de groep.

Ook leerlingen zelf kunnen veel leren van het maken en analyseren van opnames. Werken met beeld kent talloze toepassingen.

Bekijk ook de video!

Cover De leraar in beeld