Back to the future…
Claudia Ceron, vierdejaarsstudente lerarenopleiding Omgangskunde aan de Fontys in Tilburg
De jeugd heeft de toekomst
Mijn naam is Claudia Ceron en ik ben 4e jaars student docent Omgangskunde aan de Fontys in Tilburg. Naast het doen van actie onderzoek betekent dat dit jaar ook het volgen van een minor. In plaats van de makkelijke weg te kiezen en in Tilburg te blijven, heb ik na een hele zoektocht uiteindelijk gekozen voor de minor ‘de betekenisvolle leraar’ op de HAN in Nijmegen. Als toekomstig docent Omgangskunde wil ik namelijk mijn leerlingen ondersteunen in de zoektocht naar betekenis kunnen geven aan hun persoonlijke en werkende leven. Zij hebben en zijn uiteindelijk de toekomst.
Hoe ziet die toekomst er uit?
Met de snelle ontwikkelingen en veranderingen in onze huidige maatschappij, wordt er steeds meer een beroep gedaan op de flexibiliteit van nieuwe medewerkers in het bedrijfsleven. Onlangs stelde de SER nog: “ ,,We moeten af van het idee dat je op je vierde begint met leren en dat het afgelopen is als je aan het werk gaat. Het spelend leren moet al beginnen als je twee bent en het houdt nooit op.” Het vorige kabinet wilde het leven lang leren stimuleren, maar deed dat onvoldoende, constateert Hamer. De SER adviseert het huidige kabinet om er wél in te investeren en roept op tot een nationaal akkoord”
(https://www.ad.nl/economie/ser-bedrijven-moeten-zich-bemoeien-mbo-opleidingen~ac4ae24c/)
“ Het houdt nooit op….. !?!”
Puh, wat een druk!
Hoe kan de jeugd zich straks handhaven onder die druk?
Dat vraagt om een open en flexibele mindset. Een goed zelfbeeld. Zelfvertrouwen. Grenzen kunnen aangeven. Netwerken. Niet voor niets dat het onderwijsbeleid voor 2032 inzet op o.a samenwerken, communiceren, creativiteit en sociale en culturele vaardigheden; de zogenoemde 21-eeuwse vaardigheden. Competenties die je als mens nodig hebt om aan te kunnen blijven sluiten bij al die veranderingen. Maar hoe word je daar goed in?!? Er is mijn inziens echt meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling nodig op school! Tijd nemen -en krijgen- om elkaar echt te ontmoeten, beter te leren kennen en leren gebruik te maken van elkaars talenten.
Gebruik van drama als hulpmiddel
Drama lijkt me bij uitstek een middel om leerlingen andere kanten van zichzelf te laten ontdekken en te ontwikkelen. Uit die comfortzone stappen dus.
Ik als toekomstig docent ook; bleek ……
Waar is die open mindset als je ‘m nodig hebt?
Tijdens mijn eigen dramalessen ging het nog wel; iedereen zit in het zelfde ‘schuitje’. Maar het zelf uitvoeren van allerlei drama-oefeningen tijdens mijn les vond ik nog niet zo makkelijk. Doordat de leerlingen de drama-oefeningen juist als een welkome afwisseling ervoeren “ wij willen dit wel vaker doen!”, ebde bij mij de weerstand ook langzaam weg. Ik kan niet ‘ back to the future’ en toch denk ik dat ik drama dan al heel wat keren heb toegepast in mijn lessen.