BAB Academy – Lezing technisch- en begrijpend lezen!
BAB Academy – Lezing technisch- en begrijpend lezen!
Dinsdag 22 oktober ben ik naar een lezing geweest van de BAB Academy. De BAB Academy, een initiatief van de Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB), verzorgt passende professionaliseringsactiviteiten voor academische leerkrachten, zodat zij hun academische vaardigheden, kennis en kwaliteiten kunnen blijven ontwikkelen. Dit wordt gedaan middels hoorcolleges, bijbehorende literatuur en met een praktijkopdracht. Hierdoor kunnen academische leerkrachten een bijdrage leveren aan het ontwikkelen en het verbeteren van het basisonderwijs. Zij vormen namelijk de brug tussen onderwijs en onderzoek. Ook beoogt de BAB Academy hiermee de academische leerkrachten in het onderwijs te houden, wat natuurlijk van belang is gezien het actuele lerarentekort en de status van het lerarenberoep.
Technisch lezen
De lezing over technisch – en begrijpend lezen werd gegeven door Prof. Anna Bosman en Dr. Erik Meester, en werd alvast opgenomen voor het derde kwartet van de BAB Academy. Anna Bosman opende de lezing met technisch lezen. Hierin vertelde zij onder andere hoe dit tot stand komt en wat je als leerkracht moet doen om kinderen te leren goed technisch te lezen. Zo vertelde mevrouw Bosman dat je kinderen al vanaf de kleuters moet voorbereiden op het technisch lezen. Met vragen zoals “Wat klinkt langer: reus of kabouter?” kun je testen of kinderen klaar zijn voor het technisch lezen. Wanneer een kind namelijk ‘reus’ antwoordt, kun je als leerkracht zien dat het kind alleen naar de betekenis kijkt, en nog niet het verschil in klanken hoort. 😉
Ook gaf Anna Bosman de tip om bepaalde spellingscategorieën aan te bieden op woordplaten. Zo heb je bijvoorbeeld de ei-plaat van Zeist. Er is gekozen voor een ei-plaat en geen ij-plaat, omdat er veel minder woorden met een ‘ei’ zijn. Op de plaat staan allemaal woorden die met een ‘ei’ worden geschreven afgebeeld. Je kan er als leerkracht leuke verhaaltjes bij bedenken. De geit staat in Zeist met beide pootjes in de klei, en eet prei! Etc. Woorden die niet meer op de plaat passen, omdat deze anders té vol wordt, vallen onder uitzonderingswoorden onderaan de plaat. Voor kinderen is het erg leuk om spellingsregels met behulp van dit soort platen te leren. Zoek het maar eens op!
Begrijpend lezen
Met de lezing erna, sloot Erik Meester aan bij het onderwerp door meer te vertellen over begrijpend lezen. Het belangrijkste wat hier verteld werd is dat voor begrijpend lezen veel kennis van de wereld nodig is. Als leerkracht moet je deze kennis dan ook aanbieden. Een mooie zin in het verhaal vond ik: “Basiskennis is als een mentaal klittenband voor aanvullende kennis.” Wanneer leerlingen al bepaalde kennis over de wereld hebben, en er hierna een tekst over lezen, is begrijpend lezen een stuk minder lastig. Leerlingen kennen al meer woorden in het verhaal en weten achtergrondinformatie, waardoor het echte begrijpend lezen een stuk beter uit te voeren is.
Check it out!
Al met al was het een interessante lezing. Als leerkracht worden je handvatten en tips meegegeven voor het aanleren van technisch- en begrijpend lezen. Het is dan ook zeker de moeite waard om dit college eens terug te kijken! Begin februari zal dit college beschikbaar worden gesteld door de BAB (via sociale media). Wil je ook weten welke literatuur er aangeboden worden en deelnemen aan de intervisiebijeenkomst? Kijk voor meer informatie op https://academy.bab.nl, of volg ze op LinkedIn, Facebook of Twitter!
#meervoordeklas