Onderzoek naar democratisering
Danique, vierdejaars student Lerarenopleiding Frans
In mei gaat een groep studenten en docenten van de Faculteit Educatie naar Marokko voor een studiereis van een week. Studenten beschrijven op dit weblog hun ervaringen.
Voor de studiereis verzorg ik met een aantal medestudenten een cursus Frans voor alle deelnemende studenten aan de studiereis. Naast de cursus die we verzorgen, zit ik in een klein groepje studenten dat een onderzoek uitvoert. Er zijn verschillende interessante onderwerpen waarover we een klein literatuuronderzoek moeten uitvoeren over het land Marokko. Er kwamen onderwerpen aan bod zoals: het onderwijs, de cultuur, de politiek en de geschiedenis van het land.
We gingen in groepjes een plan van aanpak gingen schrijven. Hoe gaan we het aanpakken? Wie doet wat? Wie leest welk artikel? Wat wordt de hoofdvraag en wat worden de deelvragen? Er gingen genoeg vragen door mijn hoofd. Gelukkig wist ik wel een beetje de opzet van een onderzoek en dat stelde me al deels gerust. Aangezien ik zelf druk aan het afstuderen ben met mijn eigen onderzoek, wist ik ongeveer wat er wel in moest komen.
Mijn groepje kreeg het thema “politiek en geschiedenis van het land”. We hadden eigenlijk al meteen een hoofdvraag geformuleerd en we waren enthousiast aan het werk gegaan. Zelfs zo enthousiast dat we enkele dingen over het hoofd hebben gezien. Ons plan van aanpak was te groot, te breed en niet concreet genoeg. We kregen als feedback dat we het veel eenvoudiger en kleiner moesten houden. Dit was geen probleem want ook hier hadden wij met z’n drieën zo een oplossing voor. Het is immers ook een klein onderzoek, dus we moeten het ook klein houden.
Doordat het vrijwel onmogelijk is om bij elkaar op de koffie te gaan en dan aan het onderzoek te werken hebben we de taken ruim verdeeld. Voor de volgende stap, het verslag schrijven met de antwoorden op de deelvragen en uiteindelijk het antwoord op de hoofdvraag, hebben we de deelvragen verdeeld over ons drieën.
Wat hierbij belangrijk is, is dat er duidelijke afspraken zijn omdat al het contact en de samenwerking via de mail gaat. Wanneer hebben we iets af? Wie maakt welk onderdeel? Het is belangrijk dat iedereen weet waar het over gaat zodat we met z’n allen een antwoord kunnen formuleren op de hoofdvraag: Wat is het verschil op gebied van democratisering onder het bewind van Hassan II en Mohamed VI?
We zijn nu vol aan de slag met het beantwoorden van onze deelvragen en uiteindelijk de hoofdvraag. Nog twee weken en dan moet alles af zijn.. Nog minder dan twee maanden en we zitten al in Marokko. Wat vliegt de tijd, ik kan niet meer wachten!