ALPO meets ALPO

ALPO meets ALPO!

Vrijdag 21 december, de laatste dag voor de vakantie, was er een ALPO meets ALPOmeeting. Om half negen kwamen verschillende ALPO-studenten en afgestudeerden bij elkaar om van elkaar te leren en om elkaar eens wat beter te leren kennen. Het draaide hierbij, als we even in de kerstsferen denken, om het samen zijn.

Ik kwam binnen om half negen, het was al aardig druk! Uit mijn eigen klas zag ik niemand. Ik besloot op een bankje te gaan zitten en even te wachten tot mijn vriendin er ook zou zijn. Er ontstonden al snel verschillende groepjes, waarbij je goed kon zien wie bij wie in de klas zat. Na een tijdje moest iedereen zijn eigen sticker zoeken. Hierop stonden je naam en je klas, zo kon je makkelijker een gesprek beginnen met iemand. Ook moest je hier vier stickertjes op plakken, deze zouden de volgorde van de activiteiten bepalen. Toen iedereen was voorzien van een sticker werden er boekjes uitgedeeld. Onze muziekdocent Paul speelde op de piano en iedereen begon mee te zingen. Het gevoel van samen zijnwerd hiermee al snel gecreëerd.

Nadat er ruim een kwartier gezongen werd door alle ALPO’ers en we genoeg verbaasden blikken hadden gekregen van studenten die binnen druppelde om naar hun les te gaan, was het voor ons ook tijd om het eerste lokaal op te zoeken. Ik begon met de eerste activiteit: speeddaten! Er stonden kaartjes op tafel met een vraag. In een groepje van ongeveer vijf studenten ging je deze vraag beantwoorden. Na 5 minuten moest iedereen ergens anders gaan zitten, zo zou je dan verschillende studenten ontmoeten en ervaringen over de ALPO kunnen delen. De eerste vraag die bij mij op tafel stond was: Wat zorgt er bij jou voor dat jouw stage, de HAN en de RU gesmeerd lopen? Er volgde verschillende antwoorden. “Ik maak altijd lijstjes, als ik iets dan af heb streep ik het door. Dit werkt heel goed want dan heb ik een overzicht” antwoordde een tweedejaars student. Haar vriendin was het daar erg mee eens. Een derdejaars student antwoordde “Ik vind het gewoon heel erg leuk. De stage is leuk, ik vind het leuk om naar de HAN te gaan en daar inspiratie op te doen voor bepaalde lessen. Op de RU leren we veel over de ontwikkeling van kinderen, dat vind ik juist weer heel interessant. Dit zorgt er ook voor dat ik het volhoud!” Het gesprek zette zich verder voort. Er werd gesproken over de drukte van de ALPO, en een afgestudeerde vroeg hoe wij dit ervaarden, of het al anders was. Wel merkte we dat de uni en de hogeschool al een stuk beter afgestemd zijn dan vroeger. Tringggg, de ronde was voorbij en we moesten wisselen van plek. De volgende vraag die op mijn tafel stond was: Wat is jouw drijfveer voor de ALPO? Antwoorden zoals “Ik vind het erg leuk.”, “Ik houd gewoon van werken met kinderen, de stage maakt het daardoor erg leuk” en “Ik wilde altijd al juf worden, nu leer ik nog meer over de ontwikkeling en bijvoorbeeld bepaalde problemen van kinderen. Dat maakt het nog interessanter.” volgden. Ook werd er over stage gepraat en werden er veel vragen door de eerstejaars aan de ouderejaars gesteld. Het was hierbij fijn om ervaringen te delen. Ook was het voor de eerstejaars fijn om aan ouderejaars vragen te kunnen stellen en hierdoor een beter beeld te kunnen krijgen van de rest van de studie.

Ondertussen was het tijd voor activiteit twee! in het volgende lokaal zaten drie alumni . dit zijn afgestudeerden studenten die nu net aan hun master begonnen zijn. Zij vertelden iets over hun master, welke masters er zijn en hoe je je master in kunt delen. Ook werden er vragen gesteld door studenten. Uit dit gesprek kwam naar voren dat de afgestudeerden het erg fijn vonden om hun master nu in twee jaar uit te spreiden. “Nu ik begonnen ben aan mijn master en deze in twee jaar doe merk ik pas hoe druk de ALPO eigenlijk was. Je ging altijd maar door en was altijd bezig. Nu werk ik twee dagen in de week als invaller (juf) en doe ik dus mijn master, ik heb nu zelfs het hele weekend vrij en krijg de dingen die ik voor school moet doen gewoon in de week zelf af! Toen ik nog met de bachelor van de ALPO bezig was, was ik ook het hele weekend met school bezig en kon ik nooit eens even lekker relaxen, of een hele dag niks doen. ” Deze masterstudenten vertelden dat het fijn was om je master uit te spreiden, je hebt het dan niet zo druk en kan daarnaast ook nog aan het werk gaan. Je zou je master ook gewoon in een jaar kunnen doen, maar dan wordt het wel opnieuw een druk ALPO jaar. 😉

In de derde ronde zaten er twee studenten in een lokaal die vertelden over hun eigen ervaringen in het buitenland. Ik ging bij een tweedejaars ALPO-student aan tafel zitten met nog zes anderen. Zij vertelde over haar reis naar Afrika, Thailand en Indonesië. In Afrika had ze ook vrijwilligerswerk gedaan. Ze vertelde waar je allemaal op moet letten als je dit bijvoorbeeld ook zou willen. Er zijn tegenwoordig veel organisaties die weeshuizen bouwen om vrijwilligers aan te trekken. Kinderen zijn vaak niet eens wees en worden overdag weggehaald bij de ouders. Ook moet je goed kijken waar jouw geld heen gaat. Dit soort reizen zijn vaak erg duur en het geld komt niet altijd goed terecht. Ook vertelde ze over haar ervaringen in het land zelf. Op de school was ze eerst als enige vrijwilliger. Je mag kinderen niet optillen en knuffelen, omdat ouders dit thuis ook niet doen. Bij deze school komen er vaak om de zoveel weken weer nieuwe mensen en gaan de oude vrijwilligers weer weg, vandaar dat de kinderen zich niet te veel aan jou mogen hechten. Ze vertelde ons over het onderwijs en hoe ze zelfs kerst vierden op deze school. Het was erg mooi en interessant om dit allemaal aan te horen. Ook zeker een aanrader voor elke ALPO-student: ga het onderwijs eens in een andere cultuur/in een ander land ervaren. Wat is er anders? Wat kan je hiervan meenemen in je eigen kennen en kunnen?

Hierna volgde de afsluiting. De docenten hadden voor chocomelk gezorgd en er werden opnieuw liedjes gezongen. Ook werd er kort besproken of wij, studenten, er iets aan hebben gehad. Heb je iets geleerd? Vond je het fijn? Ik zelf vond het een nuttige meeting. Ik heb veel nieuwe ALPO-studenten gesproken. Ook vond ik het fijn om met mijn medestudenten ervaringen over de opleiding te delen. Elke opleiding heeft wel kleine foutjes en het was fijn om hier met andere eens even over te zeuren. Tevens was het nuttig om aan medestudenten te vertellen hoe bijvoorbeeld het derde jaar in elkaar zit, zij hebben hierdoor een beter beeld van de rest van de studie. Ook het praten met de alumni was erg fijn. Hierdoor krijg je een beter beeld van de masters en hoe je dit allemaal in zou kunnen delen.

Kortom was het delen van ervaringen met medestudenten erg fijn. Het was nuttig om met alumni en andere studenten te praten en ik heb er veel van geleerd wat betreft de studie en het vervolg. Ook is er een gevoel van samengecreëerd onder de ALPO-studenten, waarmee het doel van deze meeting dus is bereikt!