Afstuderen in een visie-euze cirkel

Bart is vierdejaars student Pabo Arnhem

Door het hele land zijn de bekende spandoeken weer in de woonwijken opgehangen, met daarop de veelzeggende tekst: “de scholen zijn weer begonnen”. Uiteraard bedoeld om automobilisten te waarschuwen voor overstekende kinderen, groepjes fietsende kinderen en om in de bebouwde kom de grote teen niet te zwaar op het plankje te laten drukken.

De scholen zijn weer begonnen!

Anderzijds betekent dit voor studerend Nederland dat de “lang-naar-uitgekeken” zomervakantie aan zijn einde is gekomen en we de laptops, ipads, studieboeken en dergelijke van een stoffige plank af mogen pakken en bij de Hema snel nog even de goedkoopste agenda binnen slepen. We zijn er weer klaar voor.

Ook de opdrachten stromen weer binnen
Zowaar ben ik terecht gekomen in de (trommelgeroffel!) A-fase, a.k.a. afstudeerfase! (en dus niet achterstandsfase, waar het nog wel eens op uit blijkt te draaien).

Maar goed, het laatste jaar is aangekomen op de alom geliefde Pabo Arnhem. Het schooljaar begon afgelopen vrijdag met een hoorcollege over hoe het schooljaar eruit komt te zien (tot november vak- en leeftijdsdifferentiatie, en andere zaken die je voorbereiden op het werkend leven als; gesprekstraining en hoe je nou moet solliciteren) en een heuze simulatieschool, waarbij je met medestudenten een fictieve school een week lang draaiende moet weten te houden (en verbeteren).

Gelukkig hadden we een weekend om bij te komen, om vervolgens weer met de lessen te beginnen. Ook in het laatste jaar geef je vorm aan je gekozen LEVO-differentiatie (Levensbeschouwelijke vorming). In een eerder stadium van deze opleiding koos ik voor het ‘openbare onderwijs’. Ik hoop dit jaar het laatste deel hiervan af te ronden. Daarnaast kregen we een introducerende OJW-les, waarbij we net als bij de LEVO-les alvast de opdracht mee naar huis kregen.

Een mening?!
En opeens moet je overal een mening over hebben, voor alle vakken die je volgt moet je een visiestuk schrijven.  Bijvoorbeeld; een OJW-les, zou je met zo min mogelijk boeken willen geven, en zoveel mogelijk de lessen buiten willen laten plaatsvinden, een goed uitgangspunt, maar wat nou als je dit de afgelopen drie jaar tijdens stages nooit hebt gedaan? Waar is je visie dan op gebasseerd? Heb je meteen weer een punt voor je PeRsOoNlIjK OnTwiKkElInGs pLaN, je POP.

Je moet een visie hebben, en die moet je kunnen verantwoorden. Je mag bijvoorbeeld als visie hebben om alle lessen uit boek en schrift te geven, als je het maar onderbouwt. En zo krijg je (gelukkig) hele diverse visies op onderwijs, wat er voor zorgt dat als je student af bent, geen voorgefabriceerde meester of juf bent, maar je wel degelijk je als persoon kan onderscheiden.  Mooi toch?

ICT en iXPERIUM
Wel merk je dat de Pabo ons probeert voor te bereiden op de toekomst. In veel opdrachten moet je vooruitstrevend (innovatief) aan de slag gaan. Ook is het verplicht om ICT in delen van deze opdrachten te “verweven”. Immers, dat is de toekomst.

Wat een geluk hebben wij, studenten van Pabo Arnhem, om het iXPERIUM in het gebouw te hebben. Volop mogelijkheden waarbij deze nieuwerwetse educatieve toepassingen een rol gaan spelen in de toekomst, maar vooral vanaf het heden.

LIO en afstudeeronderzoek
Voor de rest staat het jaar in het teken van een afstudeeronderzoek, en uiteindelijk het belangrijkste, je LIO-stage. Voor een paar dagen in de week krijg je een paar maanden lang je eigen klas om les aan te geven. De meeste studenten in het 4e jaar hebben inmiddels als een stageplek geregeld of uitgekozen.

Kroon op je opleiding
Dus eigenlijk kan je geheel je eigen draai maken in de opleiding. Beginnend met je minor, vervolgens leeftijdspecialisatie, LEVO-specialisatie en ook nog vakspecialisatie. Met een beetje geluk heb je invloed op je LIO-stage en je afstudeeronderzoek mag (of,  moet) je ook zelf verzinnen en zo kan ik met recht Roland Kok (teamleider afstudeerfase) citeren: “de afstudeerfase is de kroon op je opleiding!”

website Pabo Arnhem