A Canadian Adventure
Alisa Soboljeva, vierdejaarsstudente lerarenopleiding Engels
Hoi allemaal! Mijn naam is Alisa Soboljeva en ik volg de opleiding Engels aan de HAN. In 2016 ben ik voor 5 maanden naar Toronto, Canada geweest voor mijn buitenlandstage. Ik heb hier destijds bij familie ingewoond, en heb op het Bloor Collegiate Institute (BCI) als onderwijsassistent onbetaald gewerkt.
Mijn stage was in de periode januari tot en met mei, dus het was erg koud. Dit heeft mij er echter niet van weerhouden om mezelf wegwijs te maken in de stad Toronto en Canada en haar gewoontes te ontdekken. In januari en februari was mijn stage nog niet gestart dus ik heb toen optimaal gebruik gemaakt van mijn vrije tijd. Ik was vaak in de ‘streetcars’, oftewel trams, te vinden omdat ik op weg was naar het centrum van Toronto. Dit was een van de makkelijkste manieren om op stap te gaan. Deze trams stopten namelijk vrijwel overal en je kon makkelijk overstappen op kruispunten. Zo kon je als buitenlander langzaam interessante plekken ontdekken om (later) te bezoeken.
In april begon mijn stage op het BCI. Ik heb hier onwijs veel geleerd over het onderhouden van relaties met leerlingen en collega’s. Hier hechtten de docenten van het BCI veel waarde aan, voornamelijk omdat dit voor hen de basis iss voor het lesgeven. Ik had twee begeleiders die extrovert en wijs waren – zij werkten al meer dan 20 jaar op het BCI en hebben nog steeds contact met oud-leerlingen.
Even wat informatie over de school: het BCI is een middelbare school waar kinderen beginnen wanneer zij 14 zijn, en hun diploma behalen wanneer zij 18 zijn. De school bevindt zich op Bloor Street West en is goed te bereiken via metro, bus en tram. Er wordt op het BCI speciaal onderwijs aangeboden. Dit is geïntegreerd in het reguliere onderwijs, maar er is ook mogelijkheid om een op een met een dergelijke leerling in contact te komen. Ook kun je als studentteacher elke les bezoeken met toestemming van de lesgevende docent, en is er mogelijkheid om mee te doen met buitenschoolse activiteiten en schoolreisjes.
Ik heb de mogelijkheid gehad om een-op-een te werken met een leerling met een leerbeperking en een sociale achterstand, natuurlijk onder begeleiding van mijn supervisors. Ook heb ik een variatie van lessen geobserveerd bij verschillende docenten met elk een andere onderwijsmethode.
Wil je graag meer te weten komen over een onbetaalde stage in het mooie Canada? Bezoek mijn reisblog voor meer informatie en vlogs!
http://alisatravel-s.tumblr.com/