Workshop Mugla (2)

Laura Creemers, tweedejaars lerarenopleiding wiskunde

Frederik nam het woord om de workshop in te leiden. Hij was nerveus, bang dat hij niet uit zijn woorden kwam of dat zijn Engels te moeilijk was voor de deelnemers. Hij gaf aan waarom wij voor constructivisme, rekenen, groepjes, koken en basisschoolniveau gekozen hadden. Hierna startte Laura met de eerste ronde van de in totaal vier rondes. Studenten moesten algemene vragen over Nederland beantwoorden. Hierbij mochten de Nederlandse studenten en de Turkse studenten niet helpen. Het mooie was dat de studenten meteen met schatten aan de slag gingen, zonder dat ze zich hiervan bewust waren. Bij het berekenen van de oppervlakte van Nederland bijvoorbeeld; de ene groep ging een schets maken van Nederland met afmetingen en maakte aan de hand hiervan een ruwe berekening, Terwijl de andere groep uitging van een stad in Turkije, die ongeveer de omvang van Nederland heeft.

De volgende twee rondes leken hier veel op, maar hadden meer betrekking op de Nederlandse keuken. De leukste ronde was de laatste ronde, waarbij de groepjes moesten schatten hoeveel ze van elk ingrediënt nodig hadden om een wortelstamppot voor vier personen te bereiden. De studenten grepen meteen naar de ingrediënten die op de tafel stonden, om te kunnen schatten hoeveel 1 kilogram nu eigenlijk was, en hoeveel er moet worden gekozen om een vullende maaltijd te kunnen creëren. In een plotselinge wending hebben wij beschikking tot een kookplaat en pan gekregen, en besloten we om het maaltijd ook werkelijk te gaan bereiden met het winnende groepje. Omdat dit veel tijd kostte, hebben wij dit gedaan terwijl de volgende workshop in gang gezet werd. Een Turkse student vond uien niet lekker, maar voor de rest smulden alle andere Turkse studenten van dit Hollandse gerecht.  Veel nieuwsgierige blikken kwamen om de hoek meekijken terwijl wij aan de gang gingen met deze stamppot en veel genietende gezichten verlieten de ruimte toen ze een hapje geproefd hadden.