Ondernemerschap in de dop, een verrijking!

Bart is derdejaars student Pabo Arnhem

Het is alweer bijna een maand geleden dat ik mijn laatste stage in de kernfase heb afgerond. Ook nu moet het digitaal portfolio weer gevuld worden met feedbackformulieren van toetsen, praktijktaken en verantwoording sbu (studiebelastingsuren keuzelijn). Ik denk dat toetsen en praktijktaken inmiddels wel bekend zijn. Over de mogelijkheden van sbu’s denk ik minder!

SBU
In de kernfase moet je 210 ‘sbu’s ‘halen. Die kun je verdienen door je in te schrijven in de ‘keuzelijn’, divers aanbod vanuit verschillende vakgebieden. Maar je kunt ook sbu’s verdienen door te helpen met het organiseren van het introductiekamp of een heleboel andere dingen. Tevens krijg je ook ‘sbu’s als je op een partnerschool stage loopt, deze scholen bieden een ‘competentiegerichte taak’ aan. Dit houdt in dat je met alle studenten die ook op deze school stage lopen gaat werken aan het inzichtelijker maken van de methode van begrijpend lezen, een bewegingskist maakt, rekenen op praktisch niveau ontwerpt enzovoort.

Ondernemerschap
Weer een andere vorm van sbu’s verdienen is het project Ondernemerschap in de dop. Kortweg gezegd houdt dit in, dat je samen met studenten van (een) andere faculteit(en), bijvoorbeeld de FEM (Faculteit Economie & Management), samenwerkt aan een project waarbij kinderen moeten ‘helpen’. Hierbij wordt toegewerkt naar een evenement. Afgelopen jaar kwamen er filmpjes voorbij over de mode biënnale, ook zag ik al een filmpje voorbij komen over het watermuseum in Arnhem. Echter is er een probleem. Op de een of andere manier schrijven er maar heel weinig pabostudenten zich hier voor in. Enerzijds begrijp ik dit, het is gewoon veel werk om je uren te krijgen (Maar je krijgt er ook 60 sbu voor!). Anderzijds…..

Het project
De bedoeling was dat de kinderen vanaf de herstvakantie tot aan de kerstvakantie bezig zouden zijn met het project ‘Weerdjesstraat’, een belangrijke verbindingsstraat in het centrum van Arnhem die het ‘bruisende’ centrum en de Rijnkade scheidt. Nu wil de gemeente Arnhem de mensen uit het centrum ook naar de rijnkade lokken, dit spelen ze via Royal Haskoning, een ingenieursbureau. De weerdjesstraat schrikt echter af. Het is niet veilig, ziet er lelijk uit en nodigt dus totaal niet uit. Aan de kinderen de vraag om ideeën op te doen hoe dit te veranderen. Zij moesten maquettes, concepten, sfeerbeelden et cetera maken om te kunnen presenteren aan een publiek tijdens een evenement. Deze producten konden in de klas gemaakt worden, maar ook stond er twee keer een uitstapje op de agenda om naar het fablab te komen! Het fablab is een inspirerende technische ruimte waarbij kinderen de kennis, materiaal en ruimte hadden die ze nodig hadden.

Schoolbrede thema
Ook was het de bedoeling dat wij dit thema schoolbreed presenteerden. Zo hebben de kinderen in mijn stageklas allemaal een eigen huis gemaakt, hebben we over hun eigen kring gepraat en we hadden het plan om een wandeling door de wijk te maken met de kinderen om te kijken naar de straten. De studenten van de FEM waren voornamelijk bezig met het organiseren van het evenement. Het leuke aan ondernemerschap in de dop is, is dat je deze rollen niet automatisch aan hoeft te nemen. Ik had ook bezig kunnen gaan met het organiseren van het evenement.

Leermomenten
Ik denk dat ik hier heel erg veel van geleerd heb. Zo heb je de samenwerking met studenten van een hele andere opleiding, dus heb je met diverse visies te maken. Ook ben je veel bezig met regelen voor allerlei dingen, zo heeft iemand van Royal haskoning iets verteld in de klas, maar ook iemand van de gemeente Arnhem, naast de lessen die we zelf in die bovenbouwklas hebben gegeven. Of wat te bedenken van het presenteren aan meer dan 50 man! En wat ik nog het mooiste vind, is dat je op een hele andere manier onderwijs aan het maken bent, terug te zien aan de kerndoelen waar de kinderen aan gewerkt hebben (zie bijlage aan de onderkant).

Er zijn meerdere Ondernemerschap in de dopprojecten. Vraag als student op de pabo eens naar Pjotr Timmerman, hij biedt iets als dit aan op boerderijscholen, waarbij kinderen echt les hebben op een boerderij, hier kan ook jij een rol in spelen.

Tot slot, een filmpje gemaakt door HAN TV tijdens het evenement.!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZODnzQvFtV4[/youtube]

De kerndoelen waar vanuit de pabo aan gewerkt zijn:

Nederlands

Kerndoel 1
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken
taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of
schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

kerndoel 2
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te
drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren
en bij het discussiëren.

kerndoel 3
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies
en in een gesprek dat informatief of opiniërend van
karakter is en leren met argumenten te reageren.

kerndoel 8
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift,
bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur

Kunstzinnige oriëntatie

kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Rekenen (meetkunde)

kerndoel 33
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

Kerndoel 45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Oriëntatie op Jezelf en de Wereld

Kerndoel 47
De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.

Wonen
verschillen tussen wijken bereikbaarheid
voorzieningen
bebouwing (laag-/hoogbouw)
groen

Verkeer
hoe is in mijn omgeving de aansluiting op het weg-, bus- of treinnet?
waar kies ik voor, waarom?
van wat voor voorzieningen maak ik daarbij gebruik? (bijvoorbeeld: (bus)station, benzinesta­tion, wachtkamer, restauratie)

Bestuur
(gemeente)bestuur:
burgemeester, wethouders en gemeenteraad
partnergemeente(s) (in binnen- en buitenland

website Pabo Arnhem

Reacties

  1. 20 januari 2012 door Esther van Dalen

    steeds als ik weer iets lees over de Weerdjesstraat ben ik weer heel erg trots op mijn Gazellestudenten! Jullie verdienen een dikke pluim!! Gr. Esther (opleider in de school)

  2. 20 januari 2012 door Hans Mestrum

    Hallo Bart,
    wat een leuke blogposting. Maar ja wat wil je met zo’n mooi project. Wat was het een leuke afsluiting. In tegenstelling wat jij schrijft dat de video door HAN TV is gemaakt, was ik er bij om de videoblog te maken 😉 Je vindt er nog veel meer op http://www.hansonexperience.com
    Ik ben social mediaman/blogger bij de FEM en Techniek.
    En ik heb genoten die middag. Heerlijk al die kinderen met hun ideeën.