Wat is een goede leraar? (1)

Inzending blogwedstrijd | Maroessia zit in havo 4/5 van het Rijn Ijssel College

Wat me opviel aan mijn vorige middelbare school, was dat hier op een hele goede manier met leerlingen werd omgegaan. Docenten toonden oprechte belangstelling voor de leerlingen en waren open, maar ze wisten wel de afstand tussen docent-leerling te behouden. Ze probeerden het beste in elke leerling naar boven te halen, ongeacht of diegene gemotiveerd was of niet. Zij kozen voor de leerlingen, in plaats van voor een vak. Maar ook zij maken fouten, net zoals ieder ander mens fouten maakt.

Toch hebben zij een goede basis. Een basis van vertrouwen. Vertrouwen is van belang in het hebben van goed contact en een goede relatie. En die relatie: het interpersoonlijke en pedagogische, is de basis van goed onderwijs.

Tegenwoordig zien leerlingen een leraar vooral als een soort functionaris. Wij (ik en de leerlingen van mijn vorige school) zagen de leraren daar zoals ze echt zijn. Een mens, een persoonlijkheid, met eigen maffe trekjes, hobby’s, etc. Ze durfden zichzelf te laten zien en daar hadden wij als leerlingen respect voor.

De lessen stonden niet alleen in het teken van de lesstof zelf. Regelmatig was er leuke interactie tussen de docent en de leerlingen, maar er moest natuurlijk ook gewerkt worden. Wanneer er ruimte voor gezellige gesprekken is, bevordert dat de band tussen de docent en zijn leerlingen en de sfeer in de klas.

Een goede leraar is iemand die zijn/haar leerlingen respecteert en het beste in ze naar boven probeert te halen. Iemand die oprecht interesse toont in de klas en de leerling als individu. Een goede leraar durft zichzelf te laten zien.

Neem je positie als leraar serieus, maar niet te serieus. Grappen maken mag. Dat vinden leerlingen alleen maar leuk. En doordat de leerling ziet dat je als leraar ook maar gewoon een mens bent, die zichzelf durft te laten zien, ontstaat er ook respect vanaf de kant van de leerling.

Een goede leraar zorgt voor een gezellige sfeer in de klas en kan omgaan met eventuele conflictsituaties. Hij/zij is open, maar weet tegelijkertijd ook de afstand als docent te behouden. Een goede leraar kiest voor de leerlingen en niet voor een vak.

Wanneer de leraar over deze punten beschikt, kan er een vertrouwensband ontstaan tussen de leraar en zijn/haar leerlingen. En vanaf deze basis, vertrouwen, kan er gewerkt worden.

Lees alle inzendingen voor de blogwedstrijd & doe ook mee!