My reasons…
Maggy is afgestudeerd student Lerarenopleiding Engels
(werkzaam in het mbo)
Ik heb in mijn vorige blog al aan jullie verteld dat ik heb moeten vechten om in het MBO terecht te komen. Maar wat heeft mijn interesse in dat MBO gewekt? Waarom nou juist het MBO?
Wat trekt mij zo naar dat mbo?
Waarom het MBO is geworden, is voor mij een gemakkelijke vraag. Ik vind het leuk. Tijdens de jaaropening op ROC de Leijgraaf in Veghel hadden we een presentatie waarin een meneer vertelde dat je ook dingen niet leuk kan vinden. Want wat is leuk eigenlijk? Toen ben ik aan het denken gezet: ‘Wat trekt mij zo naar dat MBO?’.
De doelgroep
Ten eerste denk ik dat ik kan zeggen dat ik de doelgroep een prettige doelgroep vindt om mee te werken. Ik vind het prettig om te werken met studenten die ouder zijn dan de eerste klassen van de middelbare school. Alleen als je daar over doordenkt, kom ik wel op een punt waarin ik denk: ‘wat is dan precies het verschil tussen een laatstejaars VMBO leerling en een eerstejaars student op het MBO?’. Nou dat verschil is niet zo groot. Ze hebben zelf, in mijn ogen, wel het idee dat ze ouder en meer volwassen zijn, maar in werkelijkheid scheelt het maar anderhalve maand in leeftijd en een gebouw. Wat ik wel denk is dat de studenten vaak een keuze hebben gemaakt in wat ze graag willen worden, of welke kant ze op willen met hun leven en dat maakt ze wel bewuster richting school. Ook al wisselen nog veel studenten tijdens hun MBO loopbaan, omdat ze erachter komen dat hun keuze toch niet helemaal was wat ze verwacht hadden.
Beroepsgericht
Ten tweede ben ik erachter gekomen dat ik het prettig vindt om mijn lessen een beroepsgericht tintje te geven. Als je Engelse les geeft binnen het MBO geef je niet alleen maar les in het algemene Engels. Je geeft ze ook een stukje beroepspraktijk mee. Aangezien er in het MBO wordt gewerkt met CGO (competentie gericht onderwijs) word er ook veel geprobeerd om de beroepspraktijk terug te laten komen in bijvoorbeeld afsluitende toetsen. Een student kan dus mondeling worden getoetst in een situatie die hij/zij later ook in de praktijk tegen kan komen (nagebootst).
Eind goed, al goed..
Al met al denk ik dat ik jarenlang voor een goed doel heb gevochten. Het MBO is iets wat mij beter ligt, aanspreekt en vooral meer motiveert dan lesgeven op een middelbare school. Ik heb elke morgen opnieuw zin om te gaan werken en ik ben elke dag weer benieuwd wat de dag mij zal brengen…
Regards,
Maggy
Meer informatie over de lerarenopleiding Engels