‘Michiel de Ruyter werd van school getrapt’
Tamara is vierderjaars student Pabo Groenewoud Nijmegen
Zoals beloofd mijn volgende blog over het IPC–project rondom de Gouden Eeuw. Het project hebben we op donderdag 25 november afgerond in de vorm van een presentatie.
Het project over de Gouden Eeuw is één van mijn afstudeerprojecten. Een project waar veel leerdoelen in terug komen en waar ik veel mee kan aantonen. Een project waarvoor ik me uit de naad gewerkt heb en dat bij de kinderen veel leerervaringen heeft opgeleverd.
Opzet van het project
Maar hoe begin je nu van de opzet van zo’n project? Voor mij waren er 2 dingen duidelijk: ik wilde iets met meervoudige intelligenties en ik wilde de doelen uit het IPC-project, waarmee gewerkt wordt op mijn stageschool, behalen. Zelf vind ik het altijd belangrijk om te kijken naar de kerndoelen. Hiervoor raadpleeg ik altijd mijn favoriete site: www.tule.slo.nl. Erg handig!
Via de site van tule en de leerdoelen van het project, heb ik besloten om aan de slag te gaan met de Gouden Eeuw. Ik heb een aantal lessen ontworpen waar verschillende onderwerpen aanbod gekomen zijn. Volgens de theorie van de meervoudige intelligentie heb ik de intelligenties van de kinderen gestrecht tijdens de geschiedenislessen en konden de kinderen opdrachten doen (passend bij hun intelligentie, matchen) tijdens het zelfstandig werken. Van te voren heb ik bij de kinderen een test afgenomen om de intelligenties in kaart te brengen. Ook heb ik klassikaal uitgelegd wat meervoudige intelligentie inhoudt. Het leeft echt in de groep. Kinderen herkennen hun eigen talenten. ‘Ik vind het leuk om lekker te puzzelen en moeilijke sommen op te lossen, ik ben dus rekenknap’. ‘Ik kan beter zelfstandig werken, dat is niet erg. Ik ben gewoon zelfknap’.
Ik heb mezelf een hoop werk bezorgd door bij iedere les een opdracht te bedenken die aansluit bij de verschillende intelligenties (rekenknap, taalknap, natuurknap, beeldknap, beweegknap, muziekknap, zelfknap en samenknap). Nadat ik een klassikale les gegeven had waar een onderwerp geïntroduceerd werd, konden de kinderen aan 8 kaarten werken die bij deze les aansloten. Dit leidt ook gemotiveerde kinderen: ‘Wanneer mag ik weer aan een kaart werken?’ De kaarten sluiten aan bij de kwaliteiten van de kinderen, omdat de kinderen zelf een kaart mogen kiezen, zullen zij een kaart kiezen die aansluit bij ‘ ‘hun intelligentie’.
Wat hebben de kinderen eigenlijk gedaan?
Tijdens de eerste les heb ik een woordweb met de kinderen gemaakt; wat weten zij al over de Gouden Eeuw? Dit woordweb hebben we aangevuld, nadat ik een kort filmpje over de Gouden Eeuw heb laten zien. ‘Heeft de voetbalclub Willem II iets te maken met de Willem II uit het filmpje?’ ‘Wat is de betekenis van het Wilhelmus?’ En meer van dit soort vragen waren meteen al teken van 100% betrokkenheid.
Daarnaast zijn de kinderen met verschillende opdrachten aan de slag geweest. Ze hebben de nachtwacht bekeken (kunstbeschouwing); de kinderen hebben hun eigen schilderij ontworpen; ze hebben in een groepje een specerij ontdekt (ook geproefd! ‘Gadver, peper is echt scherp!’) en hierover een presentatie gegeven aan de groep; de kinderen hebben hun droomhuis getekend in complementaire kleuren (‘Ik neem rood en groen, dan maak ik een NEC-huis!’) en de kinderen zijn met tijdsbesef bezig geweest door een aantal gebeurtenissen in de juiste volgorde te leggen.

Een eigen ganzenbord maken

De kinderen uit de andere klassen bekijken de gemaakte droomhuizen
Daarbij hebben zij bij het zelfstandig werken gewerkt aan de verschillende MI-kaarten (meervoudige intelligentie). Zo hebben zij bijvoorbeeld een eigen ganzenbordspel ontworpen; samen een quiz gemaakt over een bepaald onderwerp of een eigen planetarium gemaakt.
Project afsluiting
Het project hebben we bovenbouw breed afgesloten. In mijn klas hebben 4 leerlingen verteld over het project; wat zij geleerd hebben; wat zij gedaan hebben en wat zij gemaakt hebben. De rest van de klas ging bij de andere klassen kijken.
Dit leverde erg leuke situaties op. Een leerling vertelde wat hij over Michiel de Ruyter had geleerd: ‘Hij werd van school getrapt en klom toen op de toren van de kerk waar hij alle schepen van de VOC kon zien’. Ja, geef hem eens ongelijk.
Meer informatie over Pabo Groenewoud Nijmegen
Leuk en duidelijk geschreven zeg! Lijkt me inderdaad een top-afstudeeropdracht!
Kristel
@ kristel Thanks voor je reactie 🙂
Zo te horen is je project erg geslaagd! Erg fijn, die betrokkenheid van de kinderen!!
@Kim zeker een geslaagd project! Kinderen waren super betrokken en daar gaat het om toch?! Zo leren ze het meest..