De lerarenopleiding Biologie en alles wat erbij komt kijken, stage Curaçao – Emira Klumpenaar
Mijn naam is Emira Klumpenaar. Ik ben een derdejaars student aan de tweedegraads lerarenopleiding Biologie. In deze 5 blogs zal ik beschrijven hoe stagedagen in Nederland eruitzien, hoe het is om praktijklessen te volgen, hoe de theorielessen op de opleiding zijn, hoe veldwerk is en als laatste hoe lesgeven in Curaçao eruitziet. Veel leesplezier, en hopelijk krijgen jullie hierdoor een beter beeld van de opleiding!
In deze blog zal ik het hebben over mijn stage in Curaçao! In het 2de semester van het derde jaar moet je namelijk een minor kiezen. Na een paar voorlichtingen heb ik uiteindelijk gekozen voor onderwijs in internationaal perspectief. Hierbij kun je stagelopen of studeren in het buitenland.
Ik zit van 26 januari tot en met 7 juni in Curaçao en mijn stageperiode loopt van 1 februari tot en met 1 juni. Ik loop stage op ‘Marnix College Cas Cora’ en geef hier les aan de derde- en vierdejaars basis, kader en mavo klassen.
De school begint altijd om 7:30 en duurt tot maximaal 14:00. Je begint dus vroeg en bent ook vroeg klaar, en mijn lessen duren zelfs tot maximaal 12:30. Je moet ook optijd aanwezig zijn (voor 7:15) om je sleutel op te halen bij de secretaresse en je lokaal klaar te maken. Ik loop stage op maandag tot en met donderdag en heb in totaal 6 klassen. De meeste klassen hebben 2/3 uur biologie in de week en ik geef in totaal 17 lesuren in de week biologie. 1 lesuur is hier 45 minuten net zoals bij de meeste scholen in Nederland.
De leerlingen dragen hier uniformen en dat vind ik zelf een heel mooi en fijn concept. Op deze manier kunnen alle leerlingen gelijk de docenten herkennen, omdat wij niet in uniform lopen.
Zodra ik in mijn lokaal kom gaat de airco gelijk op 25! Ik doe de TV aan en deel hier mijn powerpoint op. Het werkt bijna hetzelfde als een beamer in Nederland, maar dit is op een vast scherm en daarnaast heb ik nog een los whiteboard.
Biologie wordt hier gegeven door middel van de methode Biologie voor jou. Heel bekend voor mij, want dit gebruikte ik in Nederland ook op stage. Ze doen hier niet alle basisstoffen en hoofdstukken uitleggen, maar alleen het gene dat in het examen komt. Ik geef hier de lessen op mijn eigen manier zoals in Nederland wat ik heel fijn vind! In het begin was het vooral nog kennismaken met de leerlingen en daarna werd het meer uitleg geven.
Het lastigste op deze stage is de taalbarrière tussen zowel mij en de leerlingen als tussen mij en collega’s. Ik had het niet zo lastig verwacht, omdat er ook veel gezegd/geschreven werd dat het een Nederlandse school was waarbij ze ook veel Nederlands praten. De meeste docenten en leerlingen kunnen dit ook wel, maar er zitten ook veel leerlingen tussen die Nederlands niet/bijna niet begrijpen. Dit maakt het contact maken en lesgeven wel een lastig. Collega’s praten onderling ook veel Papiaments (wat heel begrijpelijk is natuurlijk) waardoor ik hun nooit begrijp en ook dit maakt het contact leggen lastig.
Ondanks de taalbarrière is het ene superleuke stageschool met leuke collega’s en klassen! Het is superleuk om een andere cultuur te ervaren en ik merk nu al dat ik door dit avontuur een stuk zelfstandiger wordt en ook leer om soms tranquilo te doen (rustig aan). Het zorgt voor veel ervaring en goede herinneringen. Als je de kans hebt om dit te doen raad ik het je zeker aan!