Go with the flow!

Dewi Draijer, derdejaarsstudente Pabo

Momenteel ben ik bezig met een project in Zuid-Afrika voor mijn minor. Dit is een samenwerking tussen de HAN Hogeschool Arnhem en Nijmegen en Theewaterskloof. Tijdens dit project begeleid ik leerlingen op de L.R. Schmidt Primary School in Genadendal. Dit is een klein dorpje met ongeveer 5500 inwoners en ligt op bijna 2 uur rijden van Kaapstad. Iedereen spreekt hier Afrikaans, dit betekent ook dat je in het Afrikaans met de kinderen moet communiceren. Een taal die veel op het Nederlands lijkt, maar door de “simpele” vervoegingen, in een gesprek toch best moeilijk is. Dit heeft vooral met de uitspraak van woorden te maken.

L.R. Schmidt Primary School
Op de L.R. Schmidt Primary School help ik leerlingen uit graad 5 en 6. Deze leerlingen variëren tussen de 11 en 14 jaar. Ze worden door mij begeleid op het gebied van rekenen. Het was lastig om het niveau van de leerling in te schatten, omdat de dossiers van de leerlingen niet compleet genoeg zijn. Om hier toch achter te komen heb ik een instaptoets gemaakt voor de leerlingen. Aan de hand van de toets resultaten en gemaakte opdrachten breid ik mijn lessen steeds verder uit. Vanwege de beperkte middelen moet je creatief te werk gaan. Elke week schrijf ik opdrachten in een schriftje voor de leerlingen en aan het eind van elke les spelen we een spelletje, dat gerelateerd is aan de lesstof. Het valt me wel op, dat de leerlingen vaak afwezig zijn als het slecht weer is geweest. Dit komt door de slechte omstandigheden waarin sommige kinderen wonen. De klassen zitten dan soms maar half vol. Hierdoor zie ik niet alle kinderen de afgesproken 2x per week. Je leert hier flexibel te zijn en zoals de mensen hier zeggen: “alles sal reg kom”.

Digitale schoolborden
Naast het begeleiden van leerlingen ben ik ook bezig met het maken van een handleiding. Sinds kort heeft de school digitale schoolborden. De docenten weten nog niet hoe ze werken en daarom heeft Mr. Speelman (het schoolhoofd) me gevraagd een handleiding te maken.
Aan de hand daarvan geef ik, samen met medestudente Pia, enkele korte trainingen. Dit doen we zowel voor de docenten van de foundation phase (kleuter tot graad 3) , als de intermediate phase (graad 4-6). Tussendoor komt Mr. Speelman al veel vragen stellen over het gebruik van de digitale schoolborden. Hij is erg gemotiveerd en druk bezig om het gebruik ervan soepel te laten verlopen.

Kijken met andere ogen
Met deze minor heb ik mezelf verder ontwikkeld op persoonlijk, maar ook op professioneel gebied. Je leert je aanpassen aan de cultuur van een land, maar krijgt ook een hele andere kijk op het lesgeven. Wat door ons als vreemd of storend gedrag wordt gezien, is in een andere cultuur soms heel normaal. Dit zie ik ook veel terug in de klassen in Genadendal. De leerlingen spelen op het schoolplein ruwer met elkaar. Er worden over het algemeen weinig emoties getoond, huilen wordt in deze cultuur gezien als zwakte. Ook het maken van afspraken duurt enige tijd. Vaak komt er iets tussen en dan ben je al gauw weer een paar uur verder.