What are we doing?

Maggy is afgestudeerd student Lerarenopleiding Engels
(werkzaam in het mbo)

Wat doe ik in mijn lessen?
Ik kreeg van een oud-docent de vraag of ik kon vertellen waar ik mee bezig ben in mijn lessen. Waar ik mijn studenten nu op aan het voorbereiden ben. Om dit uit te leggen voor een mbo is misschien niet zo eenvoudig als voor een middelbare school, maar ik ga een poging wagen. Mochten jullie iets niet snappen dan hoor ik dat graag, voor mij is het natuurlijk gesneden koek maar ik realiseer mij ook dat dit niet voor iedereen zo is.

Natuurlijk bereid ik mijn studenten voor op het gebruik van het Engels buiten de klas, na hun opleiding zelfs, maar dat laatste is nog zo ver weg. Als opleiding hebben wij ook doelen op kortere termijn gesteld. Ik zal hieronder eerst uitleggen waar ik precies les geef, aan welke klassen en waar we mee werken. Vervolgens zal ik uitleg geven over waar we nu precies mee bezig zijn.

De school
Ik werk, zoals je al eerder kon lezen, bij de ROC de Leijgraaf in Veghel. Deze school biedt opleidingen aan voor jongeren en volwassenen, maar ook bedrijfscursussen. De Leijgraaf heeft ongeveer 750 medewerkers en 9000 studenten. De Leijgraaf biedt de opleidingen aan op verschillende vestigingen in de regio Veghel, Oss, Cuijk, Boxmeer en omstreken.

De opleidingen
De Leijgraaf biedt op verschillende vestigingen verschillende opleidingen aan. Deze opleidingen zijn breed opgezet, van ‘Techniek & Samenleving’ tot aan ‘Horeca en Toerisme’ en van ‘Economie en Bedrijf’ tot aan ‘Mens en Maatschappij’. Ik werk zelf bij team detailhandel (hier hoort logistiek ook bij). Bij detailhandel bieden we opleidingen aan op niveau twee, drie en vier. Op niveau twee is dat niveau verkoper, op niveau drie verkoopspecialist en op niveau vier kan de student kiezen tussen filiaalleider of ondernemer. De opleidingen zijn er zowel in de BOL als de BBL variant (uitleg afkortingen in mijn vorige blog).

De methode
In de meeste klassen werken wij met de methode Good Practice 2.0. Een enkele klas werkt met een eerdere versie van deze methode. Deze methode bestaat uit een ‘workbook’ en een ‘checkbook’ en is ontwikkeld door Deviant. De methode bevat units en elke unit bevat oefeningen voor het oefenen van de verschillende vaardigheden (lezen, luisteren, schrijven, spreken en gesprekken voeren).  Per vaardigheid staan de oefeningen op niveau gesorteerd. Het boek heeft oefeningen op niveau twee, drie en vier. Dat houdt dus in dat een student in leerjaar één van niveau twee het boek koopt en hij/zij in principe gedurende het hele mbo traject met dit boek kan blijven werken. Voor studenten die zich op een lager niveau dan de niveau twee opdrachten bevinden, werken wij met de methode starters, ook van Deviant.

Planning
Voor de BOL opleidingen staat in de jaarplanning vastgelegd dat we per periode één unit behandelen. Voorgaande jaren waren dit er twee, maar dat is met ingang van dit jaar veranderd omdat het toch iets te veel bleek te zijn. Als team willen wij het maximale uit de methode halen en ook ruimte houden voor andere dingen. Om deze redenen hebben we het aantal units teruggebracht naar één per periode.

Periode verdeling & toetsing
Elke periode duurt ongeveer 13 weken, waarvan één week de bufferweek is. Net voor de bufferweek wordt een unit afgetoetst. Dit betekent dat de student een toets krijgt over de unit met daarbij een deel van een vaardigheid. Deze toetsen zijn OST’s dus de student krijgt maar een kans. Het doel is om groei aan te tonen bij deze toetsen, vandaar dat er geen herkansing voor deze toetsen is.

Ook krijgen de studenten een slotopdracht. Dit is een opdracht die ze buiten de les om moeten maken. Doordat de planning van de unit is veranderd, zijn er ook mogelijkheden gecreëerd om hier in de les aan te werken.

Online materialen
In sommige klassen wordt er niet met boeken gewerkt. Voor deze klassen is de digitale methode aangeschaft van Good Practice 2.0. De studenten werken hier dus via internet aan opdrachten.

Kwalificerende Schooltoets (KST)
Zodra de studenten op niveau zijn, worden ze direct afgetoetst in de vorm van een KST. Indien drie van de vijf vaardigheden voldoende zijn hebben ze Engels afgesloten voor die opleiding. Wel moeten ze dan bij de vaardigheden, waar ze onvoldoende op scoorden, een herkansing hebben gedaan. Het is pas mogelijk een diploma uit te geven als alle kansen zijn benut.

Language Level Assessment (LLA)
In het begin van het schooljaar gaan we als opleiding bij elke student een instaptoets afnemen. Dit Language Level Assessment (LLA) doen wij om te kijken op welk niveau een student zich bevindt. Naar aanleiding hiervan besluiten we in overleg met de student op welk niveau hij/zij de opdrachten gaat maken en wanneer de KST’s worden gedaan. Het kan dus zo zijn dat een student al eerder klaar is met de lessen Engels dan dat hij/zij dat is met de beroepsgerichte vakken.

Ik hoop dat het voor iedereen zo een beetje duidelijker is geworden waar ik mijn studenten voor klaarstoom en hoe wij hier werken.

Love,
Maggy

Meer informatie lerarenopleiding Engels

Reacties

  1. 25 oktober 2010 door Kristel

    Wauw, dat klinkt heel interessant.
    Sommige dingen zijn wat lastig, maar met een beetje nadenken (logisch nadenken) kom ík er in ieder geval wel uit.
    Al met al: Een boeiend stukje dus.

    Kristel

  2. 11 mei 2011 door Nadja D.

    Ha Maggy,

    Voor het nieuwste digitale magazine van het ILS zou ik je graag per mail willen interviewen voor de rubriek ‘Na de opleiding’. Zou je hier aan mee willen werken? Stuur me dan even je e-mailadres, zodat ik je het interview kan sturen.

    Alvast super bedankt!

    Nadja – lerarenopleiding Nederlands

  3. 11 mei 2011 door Maggy

    hallo Nadja,

    Lijkt mij leuk, maar waar vin d ik jouw e-mail adres dan?

    Groetjes Maggy

  4. 13 mei 2011 door Nadja D.

    Je kunt mij mailen op ndriessens@student.han.nl
    Ik hoor graag van je!