La vie est belle!

Riwan Graveth, derdejaarsstudent lerarenopleiding Frans

Mijn naam is Riwan Graveth, ik ben 24 jaar oud en ik heb 5 maanden in Frankrijk gewoond voor mijn minor. Ik studeer aan de lerarenopleiding Frans en zit in het derde leerjaar.
Zittende op het terras in Zuid-Frankrijk, om precies te zijn in Marseille, schrijf ik deze blog. In deze blog zal ik jullie vertellen hoe ik mijn Erasmus in Frankrijk heb ervaren.

Wat zijn deze 5 maanden betekenisvol voor mij geweest. Mijn verblijf is nogal rommelig begonnen (wat heel normaal is), er was namelijk nog geen verblijfplaats voor mij geregeld en dus ben ik gewoon nog een paar weken bij een Franse vriend in Toulouse gebleven, waar ik natuurlijk heel veel van de Franse taal geleerd heb.

Eenmaal aangekomen, ben ik meteen naar de verantwoordelijke op de universiteit gelopen en heb ik met haar mijn hele semester ‘ingevuld’. Dit was erg fijn, want zij vroeg mij eerst of ik alle vakken die docenten voor het basisonderwijs moeten volgen wilde volgen. Ik heb aangegeven dat ik hier het nut niet van zag, omdat ik Frans studeer. Toen heeft zij heel erg haar best voor mij gedaan zodat ik uiteindelijk de lessen kon volgen met de master studenten die leraar Frans in de onderbouw en bovenbouw willen worden. Deze lessen zijn voor mij heel interessant en leerzaam geweest. Ik heb geleerd te werken op de ‘Franse’ manier. Dit betekent eigenlijk heel precies; Fransen maken nog lijnen met hun liniaal, zodat hetgeen ze schrijven loodrecht is. Bovendien heb ik wat netter Frans taalgebruik geleerd. Jullie kunnen je natuurlijk wel voorstellen dat wij teksten behandeld hebben op een hoog literair niveau, dit was in het begin erg lastig, ook voor de Fransen zelf, maar het ging steeds beter. We hebben ook veel poëzie behandeld, ik vind poëzie in het Nederlands nooit leuk, maar nu ik het echt bestudeerd heb, ben ik het gaan waarderen. Ook hebben we veel aan grammatica gedaan, dit vond ik altijd heel leuk, omdat dat wel het onderdeel is waar ik mijzelf op mijn gemak voel en waar de Fransen iets van mij konden leren in plaatst van andersom. We hebben veel spellen in de klas gedaan. Het beeld van de Fransen die 4 uur in de les moeten luisteren, ben ik dan ook helemaal van terug gekomen. Het waren actieve lessen!

Stage
Het leukste gedeelte van mijn verblijf hier in Marseille was toch de periode van de stages. Ik heb twee stages mogen lopen. Een op een basisschool in een klas vergelijkbaar met groep 8 en een in de bovenbouw van een middelbare school. De eerste was op de basisschool. Het was in eerste instantie een observatiestage, maar ik heb toch gevraagd of ik lessen kon geven en dan het liefste Franse lessen, dit mocht! Op voorwaarde dat ik de leerlingen ook een les over Nederland zou geven. Ik heb dus kunnen ervaren hoe het is om Frans te geven aan Fransen, in het begin vond ik dit wel raar hoor, maar goed, wij hebben alle regeltjes moeten leren en de Fransen doen het op gevoel en ook vaak op gevoel fout. De leerlingen in de klas waar ik les gegeven heb, werkten heel gedisciplineerd. Ik heb eigenlijk maar zelden om de orde moeten vragen. Dit is in Nederland toch wel anders. Ik heb vooral grammatica les gegeven en ik heb dit gedaan met spellen die wij vanuit de opleiding geleerd hebben. Dit kennen ze in Frankrijk niet, de leerlingen waren dan ook erg enthousiast. Ik gebruikte bij gewoonte bij iedere les een beamer. De leerlingen wisten niet wat ze overkwam. Wat betreft ICT loopt Frankrijk nog echt achter op Nederland. Ook wat betreft schoolspullen. Ik moet zeggen dat ik studeer om docent Frans in het voortgezet onderwijs te worden, maar ik vond het op de basisschool ook erg leuk, de opmerkingen die kinderen kunnen maken en waar ze niet over nadenken. Ze hebben me echt aan het lachen gemaakt.

 

Stage op het Lycée
Ook heb ik een stage gelopen op het lycée. In eerste instantie heb ik geobserveerd. Hierna mocht ik ook lessen geven. Dit moest natuurlijk over de Franse literatuur gaan, het onderdeel waarin ik mijzelf niet op mijn gemak voel, maar goed ik zou geen Riwan heten als ik deze uitdaging niet aangenomen had. Ik vond het in het begin heel spannend om Frans te moeten geven aan leerlingen die 15/20 jaar zijn en Frans als moedertaal hebben. Ik merkte al gauw genoeg dat het prima kon, want deze leerlingen zaten op een lycée professioneel.  Dit is te vergelijken met praktijkonderwijs in Nederland. Het Frans lokaal was mooi ingericht met mooie tekeningen, dit om de leerlingen te helpen bij het onthouden van de stof.

 

Zij maakte al sprekende en schrijvende veel fouten en juist daarvan heb ik geleerd. Deze leerlingen vertoonden en stuk drukker gedrag dan de leerlingen op de basisschool en hadden een gemiddelde spanningsboog van 10 minuten. Ik moet zeggen dat ik dit wel leuk vond, want orde houden in een andere taal is toch echt iets anders. Ik heb natuurlijk een accent en in het begin vonden ze dat nog erg grappig, maar al heel snel waren ze daaraan gewend. Ik heb tegen ze gezegd dat zij mij dingen konden leren en ik hen en dat we op deze manier van elkaar leerden. Ze maakten soms mijn zinnen af, verbeterden mij soms en andersom. Dit is voor mij een heel leerzame periode geweest omdat ik hiermee mijn vakdidactische en pedagogische kennis verbreed heb en mijn vakinhoudelijke kennis op alle gebieden. Ik voelde me meteen erg thuis op de middelbare school, want ik moest de eerste dag meteen bij de directrice komen en die wilde alles van mij weten. Zij was gepassioneerd van het Nederlandse onderwijssysteem en vond dit veel beter dan de manier waarop de Fransen dit invullen. Ik kan ons schoolsysteem inmiddels dromen, ik denk dat het niet meer op een hand te tellen is hoe vaak ik dit uitgelegd heb.

Ben ik blij met de gemaakte keuze? : JA! Wat is Marseille en vooral de omgeving mooi! Gelukkig ben ik geworden van het mooie weer. Uitzicht vanuit de kamer op de zee en iedere ochtend werd ik weer wakker met een strak blauwe lucht. Er is genoeg te doen hier in de omgeving. Ik heb heel veel mensen uit heel veel verschillende landen ontmoet. Communicatie was soms wat lastig als ze geen Frans spraken maar met handen en voeten kwamen we heel ver.

Erasmus
Er is een organisatie specifiek voor de Erasmus studenten hier in Marseille. Zij organiseren vrijwillig allerlei uitjes en stapavonden. Ik ben regelmatig met mensen van de organisatie op stap geweest om de regio te ontdekken. Marseille is ook echt een stad waar je goed op stap kunt, iedere week zijn er wel meerdere feesten waar je heen kunt en waar ook veel studenten heen gingen. Hier heb ik veel nieuwe mensen ontmoet en met mensen gepraat van heel veel verschillende nationaliteiten. Iedere week gingen we ook naar een residentie waar veel studenten verbleven die medicijnen studeerden. Ik zit natuurlijk in een prachtige regio, dus we zijn ook vaak de mooie gebieden bezocht. Eigenlijk wel van Marseille tot Nice en daar tussen in. Tot slot zijn er in Marseille mooie stranden. Er zijn stranden waar iedereen heen gaat, maar als je even goed zoekt dan vind je prachtige stranden echt een paradijs op aarde. Ik had hier nog wel een paar maanden langer kunnen verblijven.

De Fransen uit deze regio passen ook goed bij mijn karakter: rechtdoorzee en het programma wat ik hier heb kunnen volgen, sloot erg aan bij mijn behoeften, waardoor ik weer een stapje verder ben gekomen in mijn ontwikkeling tot docent Frans.

Reacties

  1. 24 mei 2017 door Jos de Ridder

    Super!