No domino effect…
July Camarena Bautista, eerstejaarsstudent Pabo
Hi, ik ben July, eerstejaars student pedagogische academie voor de lerarenopleiding in het basisonderwijs (PABO). Een aantal weken geleden kreeg ik de kans om de film “Most likely to succeed” te zien. Het heeft zoveel met mij gedaan, dat ik besloot een blog te schrijven over mijn gedachtes rondom het onderwijssysteem.
Onderwijssysteem
Het huidige onderwijs systeem werd meer dan 120 jaar geleden ontworpen door geleerden die een efficiënt systeem wilden creëren om kinderen te leren wat volgens hun noodzakelijk was om te functioneren in de samenleving. Inmiddels zijn we al 120 jaar verder en onze samenleving is drastisch veranderd.
Wat anders is
Mensen zijn steeds vaker overbodig. Denk aan alle functies die nu ook door machines en computers worden uitgevoerd. We hebben steeds minder mankracht nodig om dingen te kunnen laten gebeuren. Technologie is zo ver ontwikkeld dat machines nu ook “denken”.
Niet alleen zijn machines in staat om meer te doen. Wij als mensen zijn ook intelligenter geworden. We weten steeds meer over onze eigen ontwikkeling en hoe de wereld in elkaar zit. Denk aan alle onderzoeken die door de jaren heen zijn gedaan, de boeken die zijn geschreven, de educatieve programma’s, tijdschriften en blogs vol met informatie over de wereld om ons heen.
Informatie is in de hedendaagse samenleving makkelijker dan ooit te vinden. Om kennis op te doen hoef je niet meer naar een bibliotheek of naar school. Als je iets moet weten hoef je nu ook niet eens achter je computer te gaan zitten. Je haalt je mobiel uit je broekzak en voila, je hebt een immense hoeveelheid aan kennis tot je beschikking van overal ter wereld.
Dit is allemaal goed. Verandering is goed, het betekent dat we ontwikkelen, leren en hopelijk ook groeien.
Verandering heeft een domino effect, verandering brengt verandering met zich mee. De vraag is nu: als de samenleving verandert, als kennis (zijn toegankelijkheid en vorm) verandert, als banen veranderen, moet het onderwijs, de vormende kracht verantwoordelijk voor cognitieve ontwikkeling, niet ook veranderen?
Het onderwijs loopt stappen achter terwijl het eigenlijk stappen vooruit moet lopen. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. De huidige (werk)wereld vraagt en verwacht andere vaardigheden en competenties van afgestudeerde studenten dan de samenleving van meer dan 120 jaar geleden. We kunnen niet verwachten dat we een ander resultaat uit ons educatieve systeem halen, als we dezelfde stappen blijven volgen. Er is verandering nodig. We hebben een systeem nodig dat ontwikkeld wordt met de kennis die we nu beschikbaar hebben. Dit is nodig, zodat onze leerlingen en studenten de wereld in kunnen gaan met een koffer vol kennis en vaardigheden die ze wel kunnen gebruiken. Zodat we leerlingen produceren die gewend zijn om te functioneren in een samenleving die meer van hen verwacht dan alleen het kunnen reproduceren van informatie.
Ik geloof
Simpel zal het zeker niet zijn, maar het hoeft ook niet simpel te zijn. Het is een proces met veel ups en downs. Met mensen die het eens zijn met een verandering en mensen die helemaal niet willen veranderen. Met mensen die er hard aan willen werken en mensen die liever blijven zitten. Desondanks moet het wel gebeuren, want zonder verandering is er geen groei mogelijk. Een vogel kan niet leren vliegen als hij nooit het nest verlaat.
Onze kinderen zijn het waard, onze samenleving is het waard. Er kan niets mooiers zijn voor ouders en onderwijzers dan kinderen en jongeren het gevoel te geven dat ze alles in handen hebben om naar buiten te gaan en de wereld te beïnvloeden op een positieve en unieke manier.
Als toekomstig leerkracht denk ik vaak aan hoe ik mijn baan op de beste manier kan invullen. Aan hoe ik kinderen kan prikkelen om nieuwsgierig en open-minded te zijn. Aan hoe ik ze kan voorbereiden op een wereld met al zijn positieve en minder positieve dingen. Aan hoe ik ze kan helpen om te zijn wie ze willen zijn en vooral aan hoe ik ze kan helpen groeien tot goede burgers, die respect hebben voor zichzelf en voor anderen om zich heen.
Alleen kunnen we niet leren en groeien, we hebben elkaar nodig. Samen zijn we sterker. Begin het domino effect vandaag!