Scholenbezoek Edinburgh
Door Matty Hendriks, docent onderwijskunde ILS
Op 23-24-25 november 2016 hebben 18 studenten van de Hogeschool Leiden en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en 2 collega’s van het Kandinsky College Nijmegen een bezoek gebracht aan 3 scholen in Edinburgh. De studenten volgen de minor Passend Onderwijs (Leiden), de option Passend Onderwijs (Nijmegen) of zijn student Engels en derhalve geïnteresseerd in de reis. Het doel van de reis was: ‘Kennismaken met inclusief onderwijs’. Dit is belangrijk omdat deze vorm van onderwijs kan worden gezien als een doorontwikkelde vorm van ‘ons’ Passend Onderwijs- systeem. De inclusieve scholen laten ons zien hoe het mogelijk is onderwijs te verzorgen aan grote groepen leerlingen met zeer uiteenlopende onderwijsbehoeften.
Passend Onderwijs
De samenwerking tussen Leiden (Marije van den Steenhoven) en Nijmegen (Matty Hendriks) is ontstaan vanuit de ADEF-werkgroep Passend Onderwijs. Marije en Matty nemen beide deel aan deze werkgroep en zijn bezig met curriculumontwikkeling betreffende Passend Onderwijs binnen de lerarenopleidingen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de expertise uit Schotland. Tijdens een eerder bezoek aan de University of Edinburgh zijn er contacten gelegd met collega’s van verschillende scholen waardoor een bezoek met studenten uiteindelijk mogelijk was.
3 scholen
De groep heeft 3 scholen bezocht die varieerden in populatie en mate van inclusiviteit.
Craigroyston Highschool: een publieke school in een achterstandswijk met leerlingen uit alle lagen van de bevolking en uiteenlopende problematieken. Leerlingen zitten in een heterogene groepssamenstelling, groepsgrootte van circa 25 leerlingen en alle leerlingen krijgen gedifferentieerd onderwijs.
St.Crispin’s School: een van de weinige speciale scholen in Edinburgh waar onderwijs wordt verzorgd aan leerlingen met zeer ernstige leerproblemen en autisme (1 docent op 1 leerling). Leerlingen in Schotland gaan naar het regulier (inclusief) onderwijs tenzij er sprake is van zeer ernstige problematiek.
George Heriot’s School: een privéschool voor leerlingen van zeer welgestelde ouders. Inclusief onderwijs wordt hier anders vormgegeven. LGBT was tijdens ons bezoek een speerpunt en de Rechten van het Kind. De school probeert de ‘wereld van buiten’ naar binnen te brengen om op deze manier vorm te geven aan inclusie.
Inclusief onderwijs zien en beleven
We hebben inclusief onderwijs gezien, beleefd en ervaren. Allemaal op onze eigen manier. Craigroyston Highschool liet ons zien hoe prachtig het is om leerlingen van dezelfde leeftijd maar mét verschillende achtergronden en ondersteuningsvragen in één klas te onderwijzen. Ja; het is hard werken, en nee; het is niet gemakkelijk, maar is het mogelijk! George Heriot’s School liet ons zien hoe belangrijk het is om aan onderwerpen aandacht te besteden die voor leerlingen niet vanzelfsprekend zijn. En het team van St. Crispin’s School heeft ons laten ervaren wat je met liefde en geduld kunt bereiken bij kinderen die zeer zwaar beperkt zijn. Het was een bijzonder inspirerende, interessante reis. Het was erg leuk om met een samengestelde groep op reis te gaan en het was nog leuker om te ervaren hoe ontzettend welkom we zijn bij onze collega’s in Schotland!