Simulatieschool Pabo
Hanneke Verschuren, vierdejaarsstudent, Pabo
Afgelopen week heb ik deelgenomen aan de simulatieschool. De simulatieschool is een onderdeel van de afstudeerfase van de Pabo. De week is bedoeld om een goed beeld te krijgen van de verschillende functies binnen een onderwijsteam. Ook het belang van een goede samenwerking binnen het team komt in deze week sterk naar voren. Verder leer je handelen in verschillende casussen en leer je het schrijven van een verbeterplan.
Samen met mijn SLB-klas waren wij afgelopen week leden van het team ‘Basisschool de Vonk 1’. Voorafgaand aan deze week hebben wij onderling rollen verdeeld. Hierbij moet je denken aan functies binnen het team, zoals directeur, zorgcoördinator en leerkrachten. Mijn rol gedurende de week was directeur. De eerste dag vond ik het lastig om een sturende/leidende houding aan te nemen. Het zijn tenslotte ook klasgenoten en ik vond het raar om de leiding over hen te nemen. Toch kwam ik er al snel achter dat dit toch nodig was omdat er veel chaos ontstaat als je dit niet doet. We worden immers allemaal leerkrachten en vinden het leuk om onze ideeën te vertellen.
De simulatieschool is een hectische, maar leerzame week. Er komen regelmatig ouders of andere betrokkenen de klas binnen met vragen of problemen. De gesprekken die je met hen voert, zijn erg leerzaam. Het is een goede oefening voor tijdens de stage.
Samenwerken is essentieel tijdens de simulatieweek. Er moet veel gebeuren en er is veel overlap. Je bent daarom van elkaar afhankelijk. Waar ik als directeur tegenaanliep, was het krijgen van overzicht over alles wat er moest gebeuren. Bovendien ben je continu bezig met de rest van het team: is iedereen bezig? Lukt het bij iedereen? Snapt iedereen de bedoeling? Ondanks dat ik dit lastig vond, is het wel erg leerzaam geweest om hier mee te oefenen.
Al met al heb ik de simulatieschool ervaren als een leuke week met veel uitdagingen voor zowel mezelf als voor het team.