Drama in je les

blog drama in je les

 

Jeske Weltevrede, vierdejaarsstudente lerarenopleiding Sport en Bewegen

Mijn naam is Jeske Weltevrede en ik ben vierdejaarsstudente aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ik doe de lerarenopleiding Sport en Bewegen en volg in mijn laatste half jaar de minor drama & theater in het onderwijs. Tijdens deze minor leer ik hoe ik drama kan inzetten tijdens mijn lessen. Dit zorgt ervoor dat ik op een speelse manier de stof met de scholieren kan behandelen. Naast dat ik deze minor volg geef ik ook gymlessen op een middelbare school.

Gymles voor groep 6
Vrijdag 17 april had ik een opvanguur waarbij ik 8 basisschoolscholieren uit groep 6 gymles heb gegeven. De basisschool in de buurt was namelijk 3 dagen op bezoek en steeds werd de klas verdeeld in 3 groepen. De ene keer gingen ze tekenen, de andere keer gingen ze koken en iedereen ging ook een keer gymen. Eerst hebben we buiten kleine tikspellen gedaan waarbij ik steeds een verhaal vertelde.

Bij één spel moesten ze een koe kopen. Leerling A verkoopt de koe en leerling B koopt de koe. De koper legt het geld bij de verkoper in de hand. Maar dit is eigenlijk te weinig geld en de verkoper probeert de koper te tikken. Werd hij getikt dan moest hij het hele bedrag betalen, werd hij niet getikt dan kreeg hij de koe voor de prijs die hij de verkoper had gegeven. Daarna zijn we gaan speerwerpen en softballen. Dit hadden ze nog nooit gedaan en was daardoor natuurlijk erg spannend voor ze. Na een uurtje zijn we naar binnen gegaan en hebben we nog een multi-bal spel gedaan.

De wensput
Aan het eind van de les wilde ik met ze evalueren. Dit heb ik gedaan door een dramavorm toe te passen. Tijdens de minor hebben we een keer een afsluitende opdracht gedaan waarbij we in een kring gingen staan en onze ervaringen van de les in de ‘wensput’ gooiden. Deze vorm heb ik als volgt uitgevoerd met mijn groep 6 clubje: We gingen met z’n allen in een kring zitten. Voor onze verbeelding zaten we rondom de rand van een hele diepe put. In deze put mag je alles roepen en gooien wat je wilt.

Maar het is ook een wensput. Je mag 1 ding wensen. Deze wens moet gaan over iets wat je vandaag hebt geleerd. Iedereen mag om de beurt vertellen wat hij van de gymles vond en een wens doen over iets wat je graag nog een keer zou willen doen. Ik begon met dat ik het heel leuk vond om met de klas te gymmen en dat ik vond dat iedereen heel goed had meegedaan. Ik wenste dat ze een activiteit hadden gedaan die ze nog een keer wilde doen. De kinderen zeiden dat ze alles leuk vonden, een aantal vond het binnen leuker omdat het buiten wel koud was, iedereen wilde nog een keer gaan speerwerpen omdat ze dat nog nooit hadden gedaan en alle kinderen vonden de gymles het leukste van de 3 dagen.

Effectief en speels evalueren
Door middel van deze vorm kan er effectief en op een speelse manier geëvalueerd worden. Het klassikaal en kort nabespreken van de les werkt naar mijn ervaring niet. Er komt weinig van de groep terug en vaak is de docent alleen maar aan het woord. Door middel van deze vorm kunnen alle kinderen kort zeggen wat ze van de les vonden en wat ze meenemen uit deze les dus wat ze geleerd hebben. Voor deze doelgroep is deze vorm ook erg geschikt omdat het inspeelt op hun belevingswereld. Om effectief te evalueren met middelbare scholieren zijn er ook verschillende drama vormen die daarbij ingezet kunnen worden.