Femke Cools, Leraar van het Jaar 2014
De Nijmeegse Montessorileerkracht Femke Cools werd onlangs gekozen tot een van de vier Leraren van het Jaar 2014.
De redactie van Leraar Worden was nieuwsgierig en interviewde haar voor deze blog.
Femke, van harte gefeliciteerd. Wat betekent het voor jou om Leerkracht van het Jaar te zijn?
Ik voel me bijzonder vereerd. Zonder dat ik het wist, ben ik genomineerd door ouders. Deze verkiezing is echt de kroon op mijn werk na 10 jaar in de klas staan.
Omdat ik zo enthousiast ben over mijn vak en mijn verhalen kwijt wilde, ben ik vanaf begin dit jaar gaan bloggen. Door mijn blog ben ik in contact gekomen met veel andere enthousiaste collega’s. Het ambassadeurschap, als gevolg van de Leerkracht van het Jaarverkiezing, geeft me een groter bereik voor wat ik te melden heb.
Je bent nu een jaar lang ambassadeur voor het vak. Wat wil je bereiken?
De maatschappij is heel anders dan die van 10 jaar geleden, toen ik met lesgeven begon. Kinderen hebben daardoor andere dingen nodig. Ik heb gemerkt dat het als leerkracht daarom erg belangrijk is om jezelf te blijven ontwikkelen, om een lerende professional te blijven. En ook om je te blijven verdiepen in je leerlingen. Blijf je ontwikkelen, blijf zelf leren.
Verder vind ik dat je het als leraar verplicht bent aan jezelf om gelukkig te zijn in je werk. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar je drijfveren en talenten en deze volop in te zetten. Alleen dan blijf je geïnspireerd en hou je het vol.
Dat zijn twee dingen die ik wil meegeven aan mijn collega’s en aankomende leerkrachten.
Waarom heb je destijds gekozen voor het vak van leraar?
Tijdens mijn universitaire studie kunstwetenschappen ben ik gaan werken voor Museum Het Valkhof waar ik educatief materiaal heb ontwikkeld voor kinderen en zelf met kinderen gewerkt heb. Dat vond ik heerlijk om te doen en het ging me makkelijk af. Ik ben toen de verkorte Pabo deeltijd aan de HAN gaan doen.
Van de tien jaar die ik nu in de klas sta, heeft het me vijf jaar gekost om het vak helemaal in de vingers te krijgen. Ik pleit er dan ook voor dat startende leraren nog zeker een jaar lang begeleid worden tijdens hun werk. In de praktijk leer je het vak pas echt, begeleiding is daarbij geen overbodige luxe.
Je bent een zeer enthousiaste leerkracht. Wat vind je minder leuk aan je werk?
Als je zoals ik 34 leerlingen in de klas hebt, is de werkdruk best hoog. Zeker wanneer je recht wilt doen aan kinderen met speciale behoeften, denk bijvoorbeeld aan kinderen met dyslexie of ADHD. En alle registratie die er bij mijn vak komt kijken, vind ik wel eens lastig. Maar ook hier geldt: neem als leerkracht zelf verantwoordelijkheid. Zoek naar manieren waarop jij plezier kunt houden in je werk.
De nieuwe cao zet in op duurzame inzetbaarheid van leerkrachten. Met een persoonsgebonden budget kunnen leerkrachten zich ook onder werktijd blijven scholen. Dit zie ik als een bijzonder positieve ontwikkeling.
Ik begrijp dat de modelleraar van tegenwoordig rustig zijn/haar plofklas laat vollopen met nóg meer leerlingen, rustig zijn jaartaak laat vollopen met nóg meer lesuren, rustig zijn takenpakket laat uitbreiden met specialistische zorg voor leerlingen met leer- en gedragsproblemen waarvoor je niet bent opgeleid, en zich rustig laat opzadelen met extern opgelegde chronische toetsbatterijen met een navenante berg administratie – en dat de voorbeeldige reactie van de modelleraar dan luidt: ‘neem die verantwoordelijkheid’ en ‘houd plezier in je werk’.
Wel jammer dat van de weeromstuit leraren die wél bezwaren aanvoeren tegen dit roekeloze overladen van klas en lestaak worden afgeschilderd als onverantwoordelijke zuurpruimende beroepsklagers.
Gezegend ben je, Leraar van het Jaar! Geniet er van.