Voorbereiding Marrakech 2014
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1tLB1lU-H0M[/youtube]
Lizzy, Lois, Anouk, Sebastian, tweede- en derdejaarsstudenten, HAN Pabo
Op school hoorde ik al veel mensen praten over de studiereis. Vol enthousiasme vertelden ze erover. Ik en nog veel meer studenten wilden hier meer over weten en hebben de informatiebijeenkomst bijgewoond. Na een motivatiebrief schrijven en afwachten kregen we op 27 november 2013 dan het grote nieuws: wij mogen mee op studiereis naar Marokko!
En nu is het eindelijk bijna zover! De lessen Frans zijn afgerond, de presentaties zijn gegeven, de laatste voorbereidingsbijeenkomst komt eraan en we zijn bijna klaar met het ontwerpen van een workshop.
Workshop
De afgelopen maanden ben ik samen met drie medestudenten bezig geweest om een workshop te ontwerpen die wij in Marokko gaan geven. Wij hebben als onderwerp: Pedagogisch tact. We hebben goed nagedacht over hoe we dit gaan overbrengen op Marokkaanse studenten. We hebben ervoor gekozen om de studenten theorie mee te geven en om Energizers te gebruiken in de workshop om de studenten te laten ervaren hoe wij met kinderen omgaan. Hoe we de workshop hebben vormgegeven:
Leraren
Er zijn leraren waaraan je graag terugdenkt en docenten die je liever wilt vergeten. We starten de les om deze emoties op te halen door deze in kaart te brengen aan de hand van 2 mindmaps. Wat raakte je en wat niet! Eén iemand vertelt vooraf een persoonlijk verhaal over een ervaring met een docent, benoemt een aantal positieve en negatieve aspecten en schrijft deze op in twee mindmaps. Hierdoor creëren we een persoonlijke interactie met de studenten.
Pedagogisch tact
Uitleg over het pedagogisch tact. Dit doen we aan de hand van de theorie en enkele praktijkvoorbeelden. Bijvoorbeeld: een kind kliedert zijn hele gezicht onder in de les. Er zijn een aantal denkbare reacties mogelijk zijnde docent waarbij iedere reactie zorgt voor een andere uitwerking bij het kind. We willen de studenten laten ervaren welke uitwerkingen iedere reactie teweegbrengt en wat ze hier mee kunnen in de les. Een fragment uit het filmpje van Kanamori – full of life kan ondersteuning bieden aan de verduidelijking van het pedagogisch tact.
Pedagogisch klimaat
In het filmpje van Kanamori zie je wat de reactie van de docent doet met de klas en hoe zij hierop reageren. Uiteindelijk wil je als docent dat er gebeurt in de klas wat jij wilt. Dit is deels te bewerkstelligen door middel van je eigen persoonlijke tact maar over het geheel is dit onder te brengen in het pedagogisch klimaat in de klas.
Groepsfasemodel
Hierin wordt theorie gegeven over de vier fasen die een groep doorloopt in een groep. Hoe werkt een groep, is bijvoorbeeld een vraag die beantwoord wordt.
Als leraar kan je een gezond pedagogisch klimaat creëren door gebruik te maken van de 3 basisbehoefte van Luc Stevens. Wij leggen elke basisbehoefte uit en geven aan wat het doel hiervan is. De daadwerkelijke vormgeving van deze behoeftes kan gedaan worden door het spelen van pedagogische werkvormen. Wij willen per basisbehoefte een pedagogische werkvorm uitvoeren die laat zien hoe je als docent invloed kan uitoefenen op die behoefte in de klas.
Afsluiting
Inventariseren wat de studenten hebben opgestoken van de les en welke opbrengsten van een veilige sfeer in hun eigen klas haalbaar zijn en / of wat ze nu (misschien onbewust) al doen.