Dag 4: Izmir

foto

Iris Rutten, tweedejaarsstudent HAN Pabo

Wat een ervaring en wat een reis. Zoveel al gezien en zoveel indrukken en dan zijn we pas bij de vierde dag. Gisteren zijn we voor het eerst naar een Turkse school geweest, wat al een erg bijzondere ervaring was. De leerkrachten en leerlingen zijn hier ontzettend verheugd om ons te zien. We hebben letterlijk de hele school op zijn kop gezet. De kinderen vroegen handtekeningen en zelfs de leerkrachten wilden met ons op de foto.

Vandaag was weer een hele leerzame en interessante dag. We zijn naar twee zeer verschillende scholen geweest. In de ochtend zijn we naar een privéschool geweest en in de middag naar een stadsschool.

foto 2Op afbeelding 1 is de privéschool te zien. Een grote school met veel verschillende faciliteiten voor de kinderen. De lokalen zijn gevarieerd van muzieklokaal tot danslokaal en van kunstlokaal tot natuurlokaal. Buiten was er  veel mogelijkheid om buitenspel te ontwikkelen. Er was een voetbalveld, basketbalveld, maar ook een duivenkooi en zelfs een ‘klein’ bosje. Al deze mogelijkheden moeten ervoor zorgen dat de kinderen optimaal kunnen leren en een daarbij verzekerd zijn voor een goede toekomst.

Op afbeelding 2 is de openbare school te zien, de kinderen op deze school staan in de rij fotovoor de uitleg van de activiteit. De tweede school heeft minder faciliteiten dan de eerste school: de muren van de klaslokalen waren onafgemaakt in de kleuren roze of groen. De kinderen kregen lessen uit boeken en daarbij werd gebruik gemaakt van het traditionele schoolbord. De school lag midden in een wijk omringt met een drukke straat.

We zagen dat op de privéschool de gebouwen en het onderwijs welvarender was, waardoor de kinderen meer kans hebben op een studie op de universiteit. Deze ervaring was erg bijzonder. Het heeft mij aan het denken gezet over de cultuur van Turkije. Als kinderen naar een privéschool gaan, moeten hun ouders veel geld hebben, zodat ze het onderwijs voor hun kind kunnen betalen. Dit terwijl een openbare school voor ieder kind toegankelijk is. Het heeft mij erg aan het denken gezet over de ongelijkheid in dit land. De kinderen krijgen sneller een kans op een goede studie / baan als de ouders genoeg geld hebben om te investeren in hun kind.

De ervaring vandaag heeft mij heel anders naar dit land, de ongelijkheid en de mooie kansen in Nederland voor kinderen doen kijken en daarom ben ik erg benieuwd naar de volgende schoolbezoeken op deze studiereis.

Groetjes,

Iris