Tevredenheidsonderzoek Breng flex

Het lectoraat heeft de afgelopen tijd hard gewerkt aan het coördineren, monitoren en evalueren van de pilot ‘Breng flex’. Dit heeft in het najaar van 2017 geleid tot een rapportage. Deze rapportage is op 4 oktober j.l. tijdens de Breng Kennisbijeenkomst gepresenteerd. Als onderdeel van de pilot is de klanttevredenheid van gebruikers van deze nieuwe dienst onderzocht. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met 28 studenten Communicatie. Samen met 4e jaars CO-student Rigo Köpp scheef ik recentelijk twee blogs over het onderzoek op http://www.brengkenniscentrum.nl.

In het onderzoek is reizigers allereerst gevraagd om hun tevredenheid te uiten op de vier aspecten dienst, service, prijs en communicatie. Ook zijn meer algemene ervaringen bevraagd. Aan reizigers uit Lent en Wijchen zijn extra vragen gesteld over de waardering van Breng flex als alternatief voor de (verminderde) reguliere buslijnen 13 en 15.

De belangrijkste resultaten: reizigers zijn tevreden, ze geven Breng flex gemiddeld een 8,2. De NPS-score is zeer hoog: 60, wat inhoudt dat gebruikers van de dienst zeer loyaal zijn.  De app wordt positief beoordeeld, met name op de onderdelen ‘gebruiksgemak’ en ‘overzichtelijkheid’. Zie verder de infographic die op basis van het onderzoek is gemaakt.

Als tweede is op basis van het onderzoek een profiel opgesteld van de ’typische’ Breng flex gebruiker. Ook dit profiel staat weergegeven in een prachtige infographic – met dank aan Rigo!

Wat volgt in 2018 is een verdiepend onderzoek naar de gebruikers van Breng flex – waarbij we ons gaan richten op een aantal specifieke doelgroepen. Ook ben ik  samen met collega’s Daphne Hachmang en Mustafa Akpinar bezig de social media berichtgeving over Breng flex te evalueren. Hierover binnenkort meer!