Terugblik Bitterballen & Kennisnuggets op 6 februari
Vlak voordat de voorjaars- (of carnavals-) vakantie van start ging trakteerde het Kennis- en Innovatiecentrum Business en Communicatie (KIC) HAN-collega’s op een verse portie Bitterballen & Kennisnuggets. Tijdens deze informele bijeenkomst in het Bisschop Hamerhuis werden niet alleen bitterballen gegeten maar ook nieuwe inzichten vanuit de lectoraten Kansrijk Ondernemen en Human Communication Development (incl. Customer Insights) gedeeld in de vorm van ‘kennisnuggets’, korte presentaties en posters die een beeld geven van actuele projecten. Een mooie manier om op een snelle en laagdrempelige met elkaar in gesprek te gaan over de nieuwste inzichten binnen onze Academie Business en Communicatie. Bovendien, is het niet alleen kennis halen, collega’s worden van harte uitgenodigd om hun kennis en vragen te delen, zo komen projecten pas écht tot leven.
Waar houdt het KIC zich mee bezig?
Het Kennis- en Innovatiecentrum Business en Communicatie (KIC) brengt expertise samen van de lectoraten Kansrijk Ondernemen en Human Communication Development (incl. Customer Insights).
Centraal in alle praktijkgerichte onderzoeksprojecten staan de termen ‘brede welvaart’ en ‘grenswerkers’. Ook de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en praktijkpartners speelt in de projecten een belangrijke rol.
Tijdens de Bitterballen & Kennisnuggets sessies worden steeds een aantal projecten waaraan het KIC momenteel werkt óf projecten die zijn afgerond uitgelicht. Dit keer werden de volgende projecten in de spotlight gezet:
- Startersvouchers: Vanuit ORION kunnen startende studentondernemers van de HAN, Radboud Universiteit, Van Hall Larenstein en ArteZ sinds 2016 aanspraak maken op een startersvoucher als stimulans voor een vliegende start van hun onderneming. Mooi initiatief om ondernemendheid in de regio te stimuleren, maar helpen deze vouchers ondernemers ook daadwerkelijk om ‘succesvol’ van start te gaan? Wat is er na ontvangst van een voucher met een onderneming gebeurd? En, wanneer vinden we een onderneming eigenlijk succesvol?
Belangrijke vragen waar onderzoekers Antoine van den Berg en Ewan Tehupuring van het lectoraat Kansrijk Ondernemen in samenwerking met studentonderzoekers zich in vast hebben gebeten. Doormiddel van verschillende onderzoeksmethoden hebben zij in kaart gebracht wat we tot nu toe kunnen leren over het gebruik van de startersvouchers en hoe deze in de toekomst effectiever ingezet kunnen worden. Uitkomsten van het onderzoek geven meer inzicht in het toepassing van de vouchers op basis van o.a. grootte van de onderneming/team, profiel van de ondernemer en bedrijfsresultaten. Benieuwd wat er uit het onderzoek is gekomen en het vervolg? Neem contact met ons op via het lectoraat Kansrijk Ondernemen.
- Toegankelijke Mondzorg in Presikhaaf: Hoe kunnen we mondzorg voor mensen met een kwetsbare positie in de maatschappij toegankelijker maken? Die vraag leeft bij de Academische Kliniek Mondzorg Arnhem (AKMA), de opleidingskliniek van de HAN en Radboud Universiteit. De AKMA is gevestigd in de Arnhemse wijk Presikhaaf, een wijk waar veel mensen met een lagere sociaal economische status (SES) wonen. De AKMA heeft de ambitie om mondzorg toegankelijker te maken voor de bewoners van de wijk Presikhaaf, maar hoe pakken zij dit aan? In dit onderzoek werkte het associate lectoraat Customer Insights in een interacademiaal team samen met het lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, de opleiding Mondzorgkunde, en een team van gemotiveerde HAN Talent Academy studenten. Door kennis op te halen bij wijkpartners over de bewoners van Presikhaaf, het houden van diverse interviews met betrokkenen uit de wijk en het doen van observaties (bijv. als mystery guest) zijn behoeften en knelpunten in kaart gebracht.
De opbrengsten van dit onderzoek worden op 8 april tijdens een interactieve sessie op het congres van de Vereniging Hogescholen gepresenteerd. Weten hoe de studenten van de Talent Academy het project hebben ervaren? Lees hier het interview dat ze gaven. Meer informatie over het project vind je op de projectpagina Toegankelijke Mondzorg. Of neem contact op met associate lector Debra Trampe (zie onderstaand de contactgegevens).
Deze editie Bitterballen & Kennisnuggets gemist? Stay tuned voor de volgende editie, datum volgt.
Samenwerken met het KIC?
Heb je een:
◼ 𝘪𝘯𝘯𝘰𝘷𝘢𝘵𝘪𝘦𝘧 (𝘣𝘶𝘴𝘪𝘯𝘦𝘴𝘴) 𝘪𝘥𝘦𝘦?
◼ 𝘷𝘳𝘢𝘢𝘨 𝘰𝘷𝘦𝘳 𝘤𝘰𝘮𝘮𝘶𝘯𝘪𝘤𝘢𝘵𝘪𝘦?
Wil je verkennen wat het Kennis- en Innovatiecentrum Business & Communicatie voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op!
Thomas Lans
Lector Kansrijk Ondernemen
thomas.lans@han.nl
Els van der Pool
Lector Human Communication Development
els.vanderpool@han.nl
Debra Trampe
Associate lector Customer Insights
debra.trampe@han.nl