Terugblik Bitterballen & Kennisnuggets – 24 september
Afgelopen week was het weer tijd voor een verse portie Bitterballen en Kennisnuggets; een succesvolle samenvoeging van de CE bitterballenborrel en kennisnuggetssessies. Onder het genot van een bitterbal nam het Kennis- en Innovatiecentrum (KIC) Business en Communicatie HAN collega’s weer mee in de nieuwste inzichten (‘kennisnuggets’) vanuit de lectoraten Kansrijk Ondernemen en Human Communication Development (incl. Customer Insights). Na een gezamenlijke aftrap waren er 8 korte, krachtige (poster)presentaties die een helder beeld gaven van lopende projecten vanuit het KIC. Een perfecte manier om snel en laagdrempelig met elkaar in gesprek te gaan over actuele thema’s. Bovendien, is het niet alleen kennis halen, collega’s worden van harte uitgenodigd om hun kennis en vragen te delen, zo komen projecten pas écht tot leven.
‘Boundary crossing’, in de praktijk
Binnen het KIC wordt veel gesproken over termen als ‘boundary crossing’ en ‘brede welvaart, maar wat zien we hiervan terug in de praktijk? KIC-Lectoren Thomas Lans en Els van de Pool schetsten een aantal mooie mijlpalen zoals dat het KIC inmiddels bij alle drie de HAN zwaartepunten Slim, Schoon en Sociaal op de kaart staat met hun projecten. De opening van hybride leeromgeving ‘Ondernemerslab Arnhem’. Als ook het verbinden van álle ABC-opleidingen met het KIC, waarbij ook al de eerste opleidingen buiten ABC verbonden zijn (AR en AMM). En last but not least is er onlangs een gezamenlijke subsidie aanvraag (SIA) gedaan met 11 regionale publieke partners, uitkomst wordt vervolgd. Vruchtbare stappen die bijdragen aan de samenwerking op actuele maatschappelijke vraagstukken.
AI in de ABC praktijk
Daarna werd het onderzoek AI in de ABC praktijk in de spotlight gezet, waarin een blik werd geschetst op 3 onderzoeken
1) AI in het communicatiewerkveld (door Antoine, Carmen & Daphne)
Waarin een eerste inzicht werd gegeven van de manier waarop het communicatiewerkveld gebruik maar van AI en welke tools daarbij het meest gebruikt worden. Voor werkzaamheden als contentcreatie en het opdoen van inspiratie wordt AI tot nu toe het meest gebruikt door deze doelgroep. Opvallend is dat ook nog steeds meer dan 17% aan geeft (bijna) geen gebruik te maken van AI. Minder verrassend is de uitkomst dat chatgpt als meest gebruikte tool naar voren kwam, hoewel ook tools als canva en copilot in opkomst zijn. Interessante inzichten die komende tijd gemonitord blijven worden om ontwikkelingen te blijven volgen.
2) AI in het saleswerkveld (Jaap)
Van de gevraagde 15 organisaties waren er slechts 4 die gebruik maakten van AI. Met name taken als het opstellen van mails, het vertalen van tekst en het opdoen van inspiratie worden met behulp van AI uitgevoerd. De organisaties die veel gebruik maken van AI gaven aan AI ook in te zetten voor het sourcen van leads en scoring tools, maar ook bijvoorbeeld voor het opnemen van gesprekken om automatisch feedback te ontvangen. Ook in het saleswerkveld is de conclusie dat persoonlijk maken van middelen belangrijk blijft om aan relaties te bouwen.
Opvallend is dat er duidelijk onderscheidt te maken was in het type bedrijf en de mate van AI gebruik. Met name kleine organisaties in de tech branche met een korte salescyclus en minder maatwerk blijken veel gebruik te maken van AI in het salesproces. Kennis over AI wordt door salesprofessionals met name opgedaan via LinkedIn en het persoonlijke netwerk.
3) Effectief prompten (Antoine, Carmen & Daphne)
Verkennend onderzoek onder studenten van de nieuwe minor Contentcreatie en AI door analyse van prompthistorie. Uit de data werd bijvoorbeeld duidelijk dat er verschillende rollen toegekend worden aan ChatGPT, maar ook een eerste set aan do’s en don’ts kon worden opgesteld die gebruikers kunnen helpen in hun prompts. Zo blijkt de hoeveelheid context in een prompt veel invloed te hebben op de uitkomst. Het stellen van een te complexe vraag leidt bijvoorbeeld vaak tot een oppervlakkig antwoord, terwijl wanneer je verschillende prompts opbouwt tot een groter vraagstuk wél tot waardevolle output kan leiden. Ook het reageren op output en vanuit daar te vragen om aanscherping blijkt goed te werken. En het gebruiken van een nieuwe chat voor een nieuw soort vraagstuk wordt ook aangeraden om ‘vertekende’ antwoorden te beperken.
Voor de échte pro’s gaan de resultaten nog een stap verder. Zo wordt ook het benoemen van wat je niet wilt zien aangeraden en kun je voor het vinden van de juiste tone-of-voice gebruik maken van ‘temperatuur’ waarbij je eerst de range benoemd (bijv. 0=conservatief, voorspelbaar en 1.0 = creatief, gevarieerd (spicyness)) om vervolgens in je prompt een score te benoemen die je in de output terug wilt zien, bijv. 0.6.
Simpele taal werkt beter dan ingewikkelde verzoeken en het gebruik van emotionele stimuli zorgt ook voor een kwalitatief betere output.
Ben je enthousiast en wil je meer horen over de inzichten uit dit onderzoek? Neem dan contact op met Daphne.Hachmang@han.nl of download de PDF van de presentatie onderaan dit artikel.
Nog even nalezen of napraten?
Heb je deze editie gemist? Zorg dat je er volgende bijeenkomst bij bent, want kennisdelen gaat verder dan alleen het opdoen van inzichten: juist het gesprek en het delen van ervaringen helpt om samen verder te groeien. Tot de volgende keer!
Wil je de posters/presentatie nog even rustig nalezen? Of ben je nieuwsgierig naar hoe deze inzichten jouw werk kunnen verrijken? Hieronder hebben we de besproken projecten op een rij gezet incl. bijbehorende poster(s)/presentatie.
Naslagwerk
Keynote AI in de ABC werkveld & prompten
Iedereen aan het impact ondernemen Ondernemingen die een bijdrage leveren aan maatschappelijke vraagstukken ontstaan vaak in een community, dé plek, waar studenten, docenten en professionals kunnen leren. Hoe integreer jij impact communities in je onderwijs?
Communicatieve succesfactoren in de samenwerking van artsen, patiënten, ict en andere betrokkenen Wat is een goed recept om samen te werken aan een medicijn bij de ontwikkeling van nieuwe behandelingen bij huidaandoeningen?
Hoe ondernemend zijn onze studenten eigenlijk? Een kwantitatief onderzoek naar de ondernemende intenties van de studenten bij met name ABC
Een begrijpelijke subsidieaanvraag Lukt het deelnemers om via de site van de provincie een subsidie aan te vragen voor zonnepanelen?
Hoe krijg je dorpsbewoners mee in de energietransitie? Het belang van doelgroepinzicht in een burgerinitiatief over de energietransitie in Batenburg, en hoe duurzaamheidsprofielen kunnen helpen bij de communicatie.
Overname in familiebedrijven Hoe blijf je met elkaar in gesprek en benut je spanningen?
Op een herhaalbare wijze meetbaar maken van de economische impact van een dorpshart Een meetmodel met 17 indicatoren die elk een deel van de economische impact meten, getest bij Hart van Heteren in Heteren
AI in het sales proces Waar wordt het gebruikt en wat zijn de kenmerken van bedrijven die het veel gebruiken?
Samenwerken met het KIC?
Wil je verkennen wat het Kennis- en Innovatiecentrum Business en Communicatie voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op!
Thomas Lans
Lector Kansrijk Ondernemen
thomas.lans@han.nl
Els van der Pool
Lector Human Communication Development
els.vanderpool@han.nl
Debra Trampe
Associate lector Customer Insights
debra.trampe@han.nl