Stand van zaken interne communicatie in Europese bedrijven in 2018

Het eerste grootschalige Europese onderzoek naar interne communicatie (IC) laat zien dat IC met name ingezet wordt om de identiteit en cultuur van de organisatie te promoten onder medewerkers. IC-professionals hebben daarbij voornamelijk uitvoerende taken.

Het onderzoek dat de Italiaanse Communicatie Associatie ASCAI in samenwerking met de Europese Associatie van Interne Communicatie (FEIEA) heeft uitgevoerd op het gebied van interne communicatie is het grootste onderzoek ooit. Er zijn bijna 500 bedrijven vanuit 12 Europese landen die hebben meegedaan aan de survey. De respondenten zijn met name afkomstig uit Zuid- en Oost-Europese landen.

Het onderzoek dat is uitgevoerd door Universita Cattolica in Milaan laat zien dat interne communicatie een belangrijkere plek heeft gekregen in zowel wetenschappelijk onderzoek als in de beroepspraktijk. Het geeft inzicht in de functie en rol van interne communicatie binnen bedrijven in Europa.

Wat zijn de belangrijkste doelen van IC?

Het onderzoek bevestigt de algemene opvatting dat interne communicatie met name bedoeld is om de interne verbinding te versterken.

Drie belangrijkste doelen van interne communicatie zijn volgens dit onderzoek:

1) het promoten en inburgeren van de identiteit en cultuur van het bedrijf

2) het communiceren van business doelen, strategieën en de resultaten

3) het verbeteren van de betrokkenheid en de motivatie van medewerkers

Interne communicatie wordt minder geassocieerd met het behalen van business-targets, zoals meer verkoop of een verhoogde productiviteit van medewerkers.

Rollen van IC-professionals

Een van de belangrijkste thema’s in veel onderzoeken naar interne communicatie is de rol van interne communicatie professionals.

Veel eerdere onderzoeken hebben laten zien dat interne communicatie professionals met name een uitvoerende rol hebben, denk aan het maken en distribueren van informatie. In 2017 heeft Involve een onderzoek gedaan op gebied van Interne communicatie. Het ‘Trendonderzoek Interne Communicatie 2017’ laat zien dat hoewel de uitvoerende rol nog steeds het belangrijkst is, er een significantie toename van de coachende rol van IC professionals is in vergelijking met 2015. Interne communicatieprofessionals spelen een steeds belangrijkere rol als ‘enabler’ door het ondersteunen van collega’s bij hun communicatie activiteiten.

Dit Europese onderzoek laat zien dat in andere Europese landen de uitvoerende rol dominant is. Meer dan 30% van de respondenten beweert dat IC-professionals voornamelijk bezig zijn met communicatie activiteiten om het organisatorische proces te faciliteren. Ze zijn niet bezig met strategische taken.

Hoewel de strategische rol van interne communicatie vaak door experts wordt gezien als de ideale rol voor interne communicatie professionals binnen organisatie, laat dit onderzoek zien dat deze rol nog ondergeschikt is aan de uitvoerende rol.

Geen verrassende resultaten

Wat betreft de resultaten bevestigt dit onderzoek eerdere onderzoeken. De functie en rollen van interne communicatie die zijn geïdentificeerd, waren al bekend. De waarde van dit onderzoek zit in de omvang van het onderzoek. Veel eerdere onderzoeken zijn gehouden in één land. Onderzoek waarin naar interne communicatie in meerdere landen is gekeken, is schaars.

De rol van interne communicatieprofessionals is langzaam aan het verschuiven. Dit Europees onderzoek is waardevol als een benchmark om de stand van zaken interne communicatie verder te monitoren.

Het rapport is beschikbaar via deze link:

http://www.ascai.it/uploads/files/RAPPORTI%20ASCAI/E_BOOK%20IC%20EUROPEAN%20REPORT%202018.pdf