Social media analyse voor CO-studenten

Afgelopen schooljaar heeft de opleiding Communicatie meegedaan aan de pilot ‘social media in het hoger onderwijs’ van Coosto i.s.m. SURF. Achterliggende reden was de (relatieve) ‘achterstand’ die veel hogescholen hebben in het curriculum m.b.t. de analyse van berichtgeving op social media (Twitter, Facebook, maar ooCoostok bv. blogs en reviewplatforms). Terwijl er inmiddels al diverse applicaties op de markt zijn (gratis / betaald) die het mogelijk maken op automatische wijze zaken als sentiment en trending topics in kaart brengen rondom key issues voor de organisatie.  De meeste grote organisaties gebruiken al zo’n applicatie en wij willen onze studenten daar dus kennis mee laten maken in de opleiding. Coosto is er daar eentje van, en wij mochten als één van de drie eerste hogescholen meedraaien in de pilot. Een korte weergave van onze ervaring staat opgenomen in onder andere in het juni nummer van het SURF-magazine (p. 18).

Inmiddels is de pilot afgerond, en hebben we in het nieuwe schooljaar de inzet van Coosto in het curriculum gecontinueerd. Waarom? Omdat wij zien dat ‘big data analyse’ één van de grote trends is in Communicatievak, en tegelijkertijd de social media niet meer weg te denken zijn uit de ’toolbox’ van mening communicatieprofessional. Mensen en organisaties delen ongelofelijk veel data met elkaar via social media, en het is allemaal ‘out there’ om als input te gebruiken voor een online communicatiestrategie.

Een voorbeeld dat ik vaak als illustratie aan studenten gebruik komt uit het onderwijsmateriaal dat door Marco Derksen is ontwikkeld speciaal in het kader van de bovengenoemde pilot. Het is van Nike, die een tool als Coosto heeft gebruikt om in kaart te brengen waar de doelgroep over ‘praat’ op social media als zij het heeNike 1ft over sporten (specifiek hardlopen). De tag cloud hiernaast toont aan: mensen delen vooral hun prestaties met elkaar (welke afstand heb je gelopen, binnen welke tijd) als men het over ‘running’ heeft op bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

Deze input heeft Nike vervolgens gebruikt om de campagne voor een nieuw hardlooptenue inhoudelijk vorm te geven. Zie als voorbeeld het onderstaand facebookbericht – waar ‘prestaties’  als onderwerp op creatieve wijze in zit verwerkt.

Nike 2

In het onderwijs leren studenten zelf dergelijke tag clouds met Coosto samen te stellen, maar daarnaast bijvoorbeeld ook te kijken naar kanaal-gebruik (waar deelt de doelgroep de content – zijn dit vooral blogs, of eerder Twitter / Facebook?). Dit doen zij met de studentenlicentie van Coosto, die voor €12 te koop is via SURF-spot.

Ik zie – ook in de afstudeerfase – in toenemende mate studenten die een gedegen social media analyse uitvoeren op duizenden social media berichten (als ‘doelgroepanalyse’), in plaats van zelf een paar honderd enquêtes af te nemen onder de doelgroep. Mits goed onderbouwd, en de beperkingen in representativiteit hierbij goed aangevend, heb ik daar eigenlijk geen problemen mee. Een goede social media analyse kan in sommige gevallen een ‘klassiek’ marktonderzoek zeker vervangen. Vooral bij grote organisaties / topics, waar online veel over gesproken wordt.

Big data heeft de toekomst!

Reacties

  1. 10 december 2015 door Student

    Leuke blog en goed dat er door de Han de relevantie ingezien wordt van big data en analyse van berichtgeving. De brondekking en analysemogelijkheden van Coosto zijn mij echter tegengevallen. Ik ben dan ook van mening dat er betere alternatieven beschikbaar zijn!

  2. 18 december 2015 door Renee

    Dank voor je compliment! En over je tweede opmerking: er is veel ‘op de markt’, inderdaad aan analysetools voor social media. Maar voor 12 euro kunnen ‘snuffelen’ aan de mogelijkheden, dat heb ik nog nergens anders gevonden. Wil je me mailen als je nog tips / suggesties hebt?

    Renee