Samenwerkingsproject ‘Betrokkenheidsprofielen en communicatiestrategie’
Op 6 december 2017 vond in Elst de eerste bijeenkomst met praktijkpartners plaats van het SIA KIEM-project ‘Betrokkenheidsprofielen en Communicatiestrategie’. Partners in het project zijn de gemeente Overbetuwe, Citisens, en het HAN lectoraat Human Communication Development. In de gemeente Utrecht wordt eenzelfde project opgestart, samen met Lotte Willemsen, Thijs Waardenburg en Christine Bleijenberg van het lectoraat Crossmedia Business van de Hogeschool Utrecht.
Waarom we dit project zijn gestart
In de zomer van 2017 is met de deelnemende gemeenten gesproken over hun behoefte een bredere groep inwoners te betrekken bij zaken die spelen in hun directe leefomgeving (en waarbij de gemeente vaak een beleidsvormende of uitvoerende taak heeft), dan alleen de ‘usual suspects’ die aanwezig zijn op de geijkte burgerparticipatiemomenten. Niet in de laatste plaats omdat men tegelijkertijd observeert dat Nederlanders steeds ‘mondiger’ wordt en op social media over allerlei zaken hun ongenoegen uiten. Waarom dit kanaal dan niet benutten voor een ‘echt’ gesprek over lokaal beleid tussen gemeente en inwoners? Dit is precies wat we gaan uitzoeken in dit project.
Hoe het allemaal begon
Voordat ik bij de HAN kwam werken, werkte ik bij Necker van Naem, een onderzoeks- en adviesbureau voor de lokale overheid. Na mijn vertrek richtte Necker van Naem het label Citisens op. Met Citisens geeft Necker van Naem invulling aan hun visie dat onderzoek, communicatie en participatie van inwoners geen losstaande zaken zijn, maar dat deze door gemeentelijke overheden juist integraal opgepakt moeten worden (Citisens, z.d.).
Eén van de instrumenten die Citisens momenteel aan het ontwikkelen is vanuit die visie, is een segmentatiemodel dat bestaat uit 8 ‘betrokkenheidsprofielen’. Dit model segmenteert de Nederlandse bevolking op aspecten als leeftijd en welstand, maar vooral: op de mate waarin en de manier waarop inwoners betrokken willen worden bij zaken die spelen in hun directe leefomgeving. Het fundament onder de betrokkenheidsprofielen is een grootschalig onderzoek dat Citisens in het voorjaar van 2017 heeft afgenomen onder 10.000 Nederlanders, aangevuld met data uit het consumentensegmentatie-model ‘Mosaic’, wat in Nederland wordt geëxploiteerd door Whooz.
Waar wij praktijkgerichte onderzoekers in beeld komen
Tijdens een gezamenlijke creatieve sessie met alle praktijkpartners in oktober 2017 zijn de Citisens betrokkenheidsprofielen in conceptvorm vastgesteld. Vanaf november is het aan de hogescholen om, na enig vooronderzoek, in beide gemeenten ‘living labs’ te vormen: proeftuinen waarin we samen met studenten gaan experimenteren met verschillende communicatiestrategieën, -middelen en -stijlen (bijvoorbeeld: ‘conversational human voice’, zie o.a. Willemsen, 2014), passend bij het type inwoner en bijbehorend het betrokkenheidsprofiel waarmee de gemeente op dat moment in interactie treedt c.q. wenst te treden (of andersom: het is de wens van de inwoner om met de gemeente in gesprek te raken!). Doel is om enkele lopende participatietrajecten te selecteren, rondom thema’s die één of meerdere profielen zouden moeten aanspreken. Daarbij richten we ons bewust op de vraag hoe de ‘unusual suspects’ te verleiden de interactie met de gemeente aan te gaan over deze thema’s, en de mate waarin online communicatie hierbij kan helpen.
De planning van het project
Het project kent een looptijd van een jaar, en zal dus in het najaar van 2018 afgerond worden. Tussentijdse resultaten zullen door de projectpartners gedeeld worden in de vorm van een blogserie, op diverse kanalen. Wordt vervolgd dus….
Daarnaast vindt intercollegiaal overleg plaats met twee collega-onderzoekers aan de VU en UvT, die tegelijkertijd onderzoek doen naar conversational human voice in online interacties. Ook zij hebben hiervoor een KIEM-subsidie ontvangen!
# vanuit het lectoraat HCD participeren Els van der Pool, Debra Trampe, studentonderzoeker Ashley Ophorst en ikzelf in het project.
Bron
Willemsen, L. (2014). Hoe persoonlijke moet je zijn in webcare? Geraadpleegd op 8-1-2018, via: https://www.marketingfacts.nl/berichten/hoe-persoonlijk-moet-je-zijn-in-webcare.