Communiceren en veranderen in de zorg: wat we van de zorgverlener kunnen leren

Zoals het een goede onderzoeker betaamt, ben ik mijn project begonnen met een uitgebreid literatuuronderzoek. Dit leverde volop interessante inzichten op die uitnodigden om door te zoeken en te lezen. Maar in de loop van de tijd kreeg ik ook steeds sterker de wens om met de gelezen literatuur de praktijk in te gaan. Enerzijds was ik ontzettend benieuwd hoe […]

Zintuiglijk communiceren

Hoe en waar vindt communicatie plaats? Wie zijn erbij betrokken en op welke wijze brengen we onze studenten in aanraking met de waarde van communiceren? We hebben uitstekende leerboeken, inzichten, modellen en opleidingen geconstrueerd hebben, waarin het fenomeen communiceren op verschillende wijzen vorm krijgt. Dàt communicatie een belangrijke rol speelt in verandertrajecten, in het functioneren van teams, in groepen met […]

Stand van Webcare onderzoek 2018: focus op de inzet van AI in klantcontact

Trends in digitaal klantcontact in 2018 Onlangs heeft de welbekende IT-dienstverlener Adobe het onderzoeksrapport Digital Trends 2018 gepubliceerd waarin 13.000 professionals uit verschillende werelddelen met diverse achtergronden (o.a. marketing en technologie) zijn bevraagd om de belangrijkste trends in kaart te brengen die binnen een aanzienlijke periode invloed kunnen uitoefenen op de digitale strategieën die organisaties inzetten in klantcontact. Een van […]

Onderwijs en de ontwikkeling van interne communicatie als een specialisatie

Onderwijs is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van een beroepsspecialisatie. Volgens L’Etang (2008) speelt onderwijs een belangrijke rol in het professionaliseren van het vak. Niet alleen draagt onderwijs bij aan kennisontwikkeling, maar het vormt ook de basis voor de ontwikkeling van de benodigde kwalificaties van aanstaande professionals (p.40). Samen met Marjon Elshof doe ik een onderzoek naar de verbinding tussen […]

Schrijvenderwijs in de praktijk – VIOT 2018

Omdat ik één dag in de week werk als docent-onderzoeker, vordert mijn onderzoeksproject naar de communicatieve competentie van een beginnende communicatieprofessional langzaam, maar gestaag. Afgelopen zomer is de derde veldstudie zo goed als afgerond. De resultaten waren vergelijkbaar met die van de tweede eerdere studies. Daarom hebben we gekozen voor een verdiepingsslag, waarbij het schrijfproces van een beginnende professional centraal […]