Differentiatie in Interne Communicatie

Differentiatie is een van de belangrijkste trends van interne communicatie (IC) van het afgelopen jaar. Het gaat om de verschuiving van one-size-fits-all communicatie naar een communicatiestrategie gebaseerd op doelgroepsegmenten. In de afgelopen twee jaar is differentiatie een hot topic onder interne communicatie experts. LOGEION heeft dit thema bijvoorbeeld gekozen voor de jaarlijks bijeenkomst van IC professionals, IC Eyeopeners 2018. De […]

Taal in webcare – interdisciplinaire en internationale perspectieven tijdens het Language in Webcare symposium in Gent

Afgelopen 22 en 23 november bezochten collega Renée van Os en ik het Language in Webcare symposium in Gent. In deze blog wat insights die de presentaties van andere onderzoekers (uit maar liefst 7 verschillende landen) ons opleverden, én een update over ons eigen onderzoek naar Conversational Human Voice (CHV) op basis van de presentatie die we tijdens dit congres […]

Stand van zaken interne communicatie in Europese bedrijven in 2018

Het eerste grootschalige Europese onderzoek naar interne communicatie (IC) laat zien dat IC met name ingezet wordt om de identiteit en cultuur van de organisatie te promoten onder medewerkers. IC-professionals hebben daarbij voornamelijk uitvoerende taken. Het onderzoek dat de Italiaanse Communicatie Associatie ASCAI in samenwerking met de Europese Associatie van Interne Communicatie (FEIEA) heeft uitgevoerd op het gebied van interne […]

Ken je inwoner: de rol van betrokkenheidsprofielen en communicatie bij het betrekken van inwoners door gemeenten

Op welke manier kunnen gemeenten inwoners meer betrekken bij zaken die spelen in hun directe leefomgeving? Welke communicatiestijl en welke communicatiemiddelen zijn daarvoor het meest geschikt? Dit zijn vragen waar gemeenten sinds jaar en dag mee worstelen. De geijkte inspraakavonden worden doorgaans vooral bezocht door de usual suspects: mannelijke 65-plussers. Hoe waardevol hun betrokkenheid ook is, gemeenten zouden graag een […]

Stand van webcare 2018: is webcare minder menselijk geworden?

Vorige week publiceerde het lectoraat HCD samen met Upstream voor de vijfde keer het Stand van Webcare onderzoek. Dit vanuit onze gezamenlijke nieuwsgierigheid naar een vakgebied dat nog steeds volop in ontwikkeling is, onder andere door de opkomst van Artificial Intelligence (chatbots en andere virtuele assistenten). Vanuit het lectoraat waren Daphne Hachmang, Mustafa Akpinar en ikzelf betrokken. De dataverzameling werd […]