Masterclass over ‘Brand communities’

masterclassVrijdag 18 november j.l. mocht ik in het kader van mijn benoeming als associate lector ‘Online Interactie’ een masterclass geven op de Dag van de ToeCOMst van de opleiding CO. Een dag waar studenten, docenten en werkveld bij elkaar komen om informatie uit te wisselen over de recente ontwikkelingen in het communicatievak. Daarnaast is het netwerk-component uiteraard ook belangrijk: het online ontmoeten wat dagelijks plaatsvindt op www.toecomst.nl voor één dag ook offline organiseren, dat is het idee.

Na de keynote van Ruud Heijenga over ‘organization development through branding’ stond mijn masterclass op het programma.

Centraal in het eerste gedeelte van het verhaal stond de Samsung Galaxy Note 7, en de manier waarop Samsung via social media reageert op vragen, klachten en opmerkingen van klanten over het feit dat de batterij van dit geavanceerde toestel in brand bleek te kunnen vliegen.

Vervolgens heb ik een aantal best-practices uitgelicht, onder andere van Zilveren Kruis, KLM en Zwitserleven. Wat laten deze organisaties zien: dat je als merk ook zelf relevante conversaties met klanten kan aangaan, over content die voor hen van waarde is. Dit met als doel hen aan je merk te verbinden. Of je dit nu doet op een vaste ‘eigen’ plek (klein en afgesloten achter een inlogcode of groot en openbaar op Facebook), of met behulp van hashtags op Twitter maakt dan niet zoveel uit. Met als mogelijk effect: tevreden klanten en een goede reputatie.

De sheets van de masterclass zijn HIER te vinden.