Is er te weinig marge om duurzamer te produceren in de bordspellenbranche?

Auteurs: Janneke Delisse, Bart Doorneweert, & Debra Tampe 

Zijn er wél kansen voor duurzamere productie van bordspellen zonder al je marge in te leveren? Welke kansen zijn dat dan?  Deze vragen leverden een geanimeerde discussie op tussen mensen uit de branche tijdens het panelgesprek dat onderdeel was van het slotevent van het onderzoek naar de bordspellenbranche. Daarnaast deelden we daar de resultaten van ons onderzoek. In deze blog vertellen we meer over wat er goed en minder goed gaat tijdens het uitgeven van een bordspel. We gaan ook in op de kansen voor duurzamere productie.   

Ons onderzoek is gesubsidieerd door een hbo take-off subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Hiervoor sloegen het lectoraat Kansrijk Ondernemen en het associate lectoraat Customer Insights van de HAN University of Applied Sciences de handen ineen. Ook hadden studenten van de opleiding Commerciële Economie, Bedrijfskunde en de minor Retail & Winkelmanagement een rol in het project. Spoiler: de keten van spelidee tot eindgebruiker inclusiever, korter en duurzamer maken, het kan!
 

De Ontdekker
Hoe komen we tot deze conclusie? Daarvoor gaan we terug naar de eerste fase van het onderzoek, waarin het inventariseren van de behoeften van de kleine uitgevers/spelbedenkers centraal stond. Eén van de resultaten van deze fase is het segmentatiemodel van kleine uitgevers/spelbedenkers. Het model bestaat uit vier profielen: de Zendeling, de Promotor, de Ontdekker en de Exploitant. We beschrijven ze in een eerdere blog. Het profiel van de Ontdekker stond centraal tijdens het slotevent. Dat had twee redenen: het bleek de grootste groep te zijn, en ze staan open voor advies en begeleiding in hun zoektocht naar een levensvatbare opzet voor hun uitgeverij. Dit biedt kansen voor duurzamere productie. 

Wat kenmerkt de Ontdekker? De Ontdekker heeft veel passie voor het bordspel. Velen van hen doorlopen een carrièreswitch, omdat ze de potentie hebben om door te groeien van hobbyist naar een meer professionele organisatie met een productportfolio. Ze zijn daarin wat zoekende, maar staan open voor hulp en coaching.  

 

Wat gaat er (minder) goed in het uitgeefproces volgens de Ontdekker?


Uit het onderzoek is gebleken dat voor alle vier de profielen het proces van het uitgeven van een bordspel uit grofweg zes stappen bestaat, namelijk: de ideefase, testen, financiering regelen, productie, lancering en post-launch. Daarnaast gaf het onderzoek inzicht in wat er per stap (minder) goed gaat tijdens het uitgeven van een bordspel. Wat gaat er goed bij de Ontdekkers? De volgende aspecten vielen ons op: het inschakelen van hulp ervaren ze als positief, ze hebben een breed netwerk van speltesters en hun onderbuikgevoel bepaalt wanneer ze overgaan tot productie. Daarnaast waarderen ze Europese fabrikanten die meedenken over afwijkende productverpakkingen. Ze vinden het fijn om verantwoordelijkheid te nemen voor duurzamere productie. Ze worden blij van een distributeur en/of fulfilment partner die handelingen van ze overneemt. Feedback van retailers wordt gewaardeerd. Een spellenbeurs zien ze als een effectief promotiekanaal.  

Wat gaat er minder goed? Het bedenken van een bordspel is arbeidsintensief. Het is moeilijk om een geschikte uitgever te vinden. Daarom nemen ze het heft vaak in eigen hand en geven ze hun bordspel vaak in eigen beheer uit.  

 “Het is lastig om in contact te komen met een uitgever die geïnteresseerd is in een spel met een specifiek thema. Er komen ieder jaar ook een heleboel spellen uit.”  Aldus een kleine uitgever/spelbedenker 

 Ontwerpers en vormgevers met ervaring in de bordspellenbranche zijn moeilijk te vinden. Het hebben van voldoende cashflow om het proces te doorlopen wordt ervaren als een pijnpunt. Vandaar dat sommige Ontdekkers naast het uitbrengen van een eigen spel ook andermans spellen uitgeven onder licenties. Veel kleine uitgevers/spelbedenkers gebruiken Kickstarter (een platform voor crowdfunding) voor financiering. De timing daarvan is een aandachtspunt. Vaak was het spel nog niet voldoende getest en/of moest het prototype nog aangepast worden. De Kickstarter wordt daarnaast als stressvol ervaren en vaak wordt achteraf pas ingezien wat het belang van marketing is voor een succesvolle Kickstarter.   

 “Het artwork heeft lang geduurd. Achteraf gezien hadden we deze tijd kunnen benutten om voorbereidingen te treffen voor de Kickstarter. Om al bekendheid te genereren voor ons spel. Maar op dat moment vertrouwden wij er nog niet op dat het ook daadwerkelijk iets zou gaan worden. Je hebt er geen idee van.” Aldus een kleine uitgever/spelbedenker 

 In het geval dat ze licenties uitbrengen (andermans spellen in bijvoorbeeld de Nederlandse taal uitgeven) wordt het proces van vertalen als complex en tijdrovend ervaren. Een ander pijnpunt van Ontdekkers is het omzetten van ontwerp naar productie. Vanwege relatief lage productiekosten laten veel Ontdekkers hun bordspel produceren in China, maar het transport ervaren ze als duur en onzeker. Daarnaast is de communicatie met Chinese producenten soms moeilijk, vanwege cultuur- en tijdsverschillen. Ontdekkers vinden het moeilijk om bij grote winkels en distributeurs binnen te komen. Sommige hebben niet meer genoeg marge over om een distributeur in te schakelen. Ook in deze fase bleek dat marketing een ondergeschoven kindje is.  

 “De verkoop van ons spel gaat niet top. Komt doordat we te weinig aan branding en marketing hebben gedaan.”  Aldus een kleine uitgever/spelbedenker 

 Zelfscan: ben je klaar om je bordspel uit te brengen?
Concluderend kunnen we zeggen dat de Ontdekkers regelmatig de processtappen niet tijdig overzien. Dat leidt er soms toe dat er zaken over het hoofd worden gezien, acties te laat worden ingezet, en dat ze achteraf andere keuzes hadden willen maken. De op basis van dit onderzoek ontwikkelde zelfscan biedt hier hulp bij door risico’s in te schatten en een tijdslijn tot lancering aan te bieden.
 

De korte, duurzamere productieketen
In de tweede fase van het onderzoek stonden de mogelijkheden voor een kortere, duurzamere productie centraal. Kleine uitgevers/spelbedenkers blijven soms met grote voorraad van bordspellen zitten, wat geld kost. Daarnaast is het transport vanuit China niet alleen duur en onzeker, maar ook belastend voor het klimaat. We verwachten dat op basis van de uitkomsten van de zelfscan een voorselectie van bordspellen gemaakt kan worden die maximaal baat kunnen hebben bij het produceren in kleine oplages middels een kortere, duurzamere productieketen. Hiervoor moet het productieproces aan drie kenmerken voldoen: 

  1. Een aantal onderdelen van het bordspel standaardiseren, denk o.a. aan de afmetingen van de verpakking en het bord, het type onderdelen, de kleurcodes en lettertypen;  
  2. Het combineren van de productie in kleine oplagen van verschillende bordspellen van kleine uitgevers. Dit betekent bijvoorbeeld dat verschillende bordspellen op één groot kartonnen bord worden geprint (efficiëntie), en vervolgens van elkaar worden losgesneden; 
  3. Het opzetten van een partnernetwerk van lokale producenten, onder regie van Meeples. Meeples zorgt voor het stroomlijnen van het proces van standaardisatie tot bundeling en zorgt ervoor dat de bundels bij lokale producenten terecht komt. Zo wordt het uitgeefproces voor de kleine uitgever/spelbedenker korter.  

 Deze productiemethode zal vooral aantrekkelijk zijn voor kleine uitgevers als er naast de benodigde standaardisatie ook voldoende ruimte is voor hun eigen, unieke spelkenmerken, die het spel iets eigens geven. De zelfscan biedt een reflectie op de vraag of/welke unieke spelkenmerken daadwerkelijk een meerwaarde bieden voor de spelbeleving, waar spelers eventueel bereid zijn meer voor te betalen.  

Een dergelijk productieproces met kleine oplagen heeft als voordeel dat kleine uitgevers niet met een grote voorraad (blijven) zitten, waardoor de kosten voor opslag verlaagd worden, ze minder risico lopen en de kans op verspilling verkleind wordt. Naast meer duurzaamheid levert een dergelijk productieproces nog een voordeel op. Uit het onderzoek in fase 1 bleek dat kleine uitgevers die in China produceren vaak tegen problemen aanlopen op het gebied van communicatie en niet nagekomen afspraken. Een productieproces in Nederland verkleint de kans daarop.   

Het is nu zaak dat Meeples een partnernetwerk met lokale producenten op gaat zetten. Om samen te komen tot duidelijke en gestandaardiseerde ontwerpprincipes en productietemplates. Het startschot is gegeven voor de keten van de toekomst in de bordspellenbranche!