Het geluid van verandering: podcast als krachtig hulpmiddel voor duurzaam onderwijs
Auteurs: Janneke Delisse en Lobke Nijenhuis
Het fenomeen ‘podcast’ is niet meer weg te denken vandaag de dag. Verschillende platformen, zoals Spotify en Podimo bieden voor elk wat wils.
De groeiende populariteit van podcasts zorgt ervoor dat ook steeds meer hogescholen inspelen op deze trend. Waar een podcast eerder gezien kon worden als een entertainment middel kan het nu ook worden gezien als een didactisch middel.
Ook HAN Green Office zag de didactische waarde in een podcast en heeft een eigen podcastreeks op de markt gebracht, genaamd ‘Podje Groen Lullen’. De podcast is in samenwerking met studenten van de opleiding Commerciële Economie, Ondernemerschap en Retail Management en twee podcasthosts ontwikkeld. HAN Green Office is een experience centre waar studenten, het werkveld en het onderwijs samen aan duurzame ontwikkeling werken.
Er zijn vijf podcastafleveringen gemaakt waarin wordt ingezoomd op verschillende thema’s die betrekking hebben op maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals: de Sustainable Development Goals, energiebronnen, circulaire economie, afvalverwerking en transport. De podcast is bedoeld om studenten te informeren en te inspireren om nu, maar ook later in het professionele leven een bijdrage te leveren aan duurzame ontwikkeling. Daarnaast is het een podium voor organisaties met duurzame initiatieven, zoals Bram Peperzak eigenaar van Tw!st. Bram helpt organisaties te verduurzamen. Denk hierbij aan de overgang van fossiele energie naar zon, wind en warmte. Een ander voorbeeld is Céline Knubben, projectleider Zero Waste bij PreZero. Het Zero Waste project heeft als doel om afval tot een minimum te beperken door recycling te stimuleren en bewustzijn over afvalvermindering te vergroten.
Voor docenten is de podcast ook uitermate geschikt. Zij kunnen het inzetten als lesmateriaal wanneer het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het beluisteren van een podcast ter voorbereiding op de les of de studenten luisteren tijdens de les de podcast en de docent koppelt hier een actieve werkvorm aan.
De podcast biedt studenten en docenten in korte tijd de meest recente informatie over actuele duurzame ontwikkelingen direct vanuit het werkveld. Dit maakt een podcast een krachtig middel. Met vele afleidingen die er op de loer liggen voor studenten, worden ze in korte tijd doelgericht geïnformeerd. Zo blijkt namelijk dat het werkgeheugen van studenten na ongeveer 20 minuten overstroomt (Wesselink, 2021).
Dat een podcast ook ingezet kan worden als toetsvorm, bewijst het 2e jaars keuzevak ‘Ondernemende Regio’ van de opleiding Ondernemerschap en Retail Management. In de podcast wordt de ondernemende mindset in de stad of dorp waar de student woont voor een specifieke branche of sector verkend. Met als onderliggende thema’s het lokale ondernemerschapsecosysteem en de nieuwe economie, die in tussentijdse opdrachten worden verkend. Simpel gezegd, hoe ervaart de ondernemer om de hoek dit nu eigenlijk? De afgelopen twee periodes heeft dit geresulteerd in 25 podcasts. Variërend van een podcast met de eigenaar van een beveiligingsbedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een werk/leertraject biedt, een persoonlijk verhaal van een horecaondernemer in de binnenstad over hoe je toekomstbestendig blijft als ondernemer in moeilijke tijden tot een podcast met een innovatieve health start-up over hoe zij ondersteuning ervaren in de regio. Studenten gaven aan dat ze naast dat ze hun interview skills hadden verbeterd, ze meer te weten zijn gekomen over hun eigen achtertuin, hoe ondernemers vorm en inhoud geven aan “grote vraagstukken”, welke rol de regio hierin speelt, en, het belangrijkste misschien nog wel dat ze er plezier aan hebben beleefd. Eens een keer geen portfolio als toetsvorm.
Al met al is een podcast een waardevol didactisch middel voor zowel docenten als studenten. Een podcast stelt docenten in staat om studenten te voorzien van de meest actuele informatie. Studenten worden zo op een leuke manier geïnformeerd en kunnen de podcast ook nog eens beluisteren wanneer en waar ze maar willen. Flexibiliteit alom!
Benieuwd naar de podcast ‘Podje Groen Lullen’? Luister dan nu op Spotify!
https://open.spotify.com/show/5erYf8H0JSbsuxTtqMmeB8?si=83a04b6f228f48ff
Meer lezen over podcast als toetsvorm?
- https://www.uu.nl/en/education/educational-development-training/knowledge-dossier/podcasts-in-your-education-how-to-do-it
- https://doi.org/10.5553/REM/.000074
Referenties:
Wesselink, H. (2021, 27 april). Hou nog even vol jongens… METIS Onderwijsadvies. Geraadpleegd op 22 juni 2023, van https://metis-onderwijsadvies.nl/2021/04/27/hou-nog-even-vol-jongens/.