GUESSS; internationale survey ondernemerschap nu ook bij de HAN !
Auteurs : Thomas Lans & Franceina van Zalk
Met het oog op het HAN Koersbeeld, het opleiden van change makers, sluit het lectoraat Kansrijk Ondernemen aan bij het internationale GUESSS-consortium. Verschil maken vraagt immers om actie ondernemen. In hoeverre hebben onze HAN-studenten die intentie?
Uit wetenschappelijke studies weten we dat onderwijs een belangrijke bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van ondernemende intenties (Martin et al., 2013): jong geleerd is oud gedaan. De HAN positioneert zich met haar huidige koersbeeld ook als hogeschool waarin ondernemen als belangrijk voertuig wordt gezien voor het verschil (willen) maken. Alleen hebben we tot dusver heel weinig zicht op deze ondernemende intenties (Hbo mist zicht op student die wil ondernemen – ScienceGuide).
Om hier inzicht in te krijgen start volgend studiejaar een monitoring van de ondernemerschapintenties van studenten van de Academie Business & Communication en zijn we in gesprek met een aantal andere academies om ondernemende intenties ook daar in kaart te brengen en mogelijke cross-overs te identificeren.
Daarin werken we samen in GUESSS (Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey): een wereldwijd onderzoeksproject over studentenondernemerschap. De GUESSS is opgericht in 2003 en intussen uitgegroeid tot een consortium waarbij 58 landen aangesloten zijn. Naast ondernemende intenties en activiteiten van studenten, biedt de GUESSS ook opleidingsinstituten de mogelijkheid om inzicht te verkrijgen in ondernemerschapsattitudes en -motivaties, invloedsfactoren zoals gezin van herkomst of cultuur en het onderwijsaanbod. Andere relevante onderwerpen voor het HAN Koersbeeld waar de GUESS inzicht in geeft, zijn bijvoorbeeld: studentenwelzijn, veerkracht, innovatievermogen en de motivatie om bij te dragen aan sociale en duurzaamheidsvraagstukken. Hiermee is de GUESSS een uitkomst voor het HAN breed monitoren van de ambitie ‘opleiden van change makers’ en de centrale rol van ondernemerschap daarbinnen.
De GUESSS biedt als ondernemendheidsmonitor de HAN:
- inzicht in ontwikkelingen en trends binnen de hogeschool en maakt internationale vergelijkingen mogelijk.
- beleidsinformatie voor management: wat werkt al in het onderwijs, wat niet, waar ligt potentie, waar moeten we ons op richten?
- Inzicht in de maatschappelijke vraagstukken: welke terreinen richten we ons op, welke maatschappelijke vraagstukken zijn (nu) relevant om op te ondernemen;
- Mogelijkheden tot co-creatie in het regionale ecosysteem, zoals met de gemeente. Bijv. vanuit inzicht in motieven en drijfveren van studenten, faciliteringsvraagstukken voor verdere afstemming in het regionale ecosysteem.
Meer informatie?
- Heb je ook interesse in het GUESSS-onderzoek en wil je participeren? Neem contact op met de onderzoeksgroep van het lectoraat Kansrijk Ondernemen (bijvoorbeeld Thomas Lans of Franceina van Zalk)
- Wil je helpen met het uitzetten van de vragenlijst, laat het weten.
- Wil je meer weten over GUESSS? Zie: https://guesssurvey.org/
Referenties
- Martin, B. C., McNally, J. J., & Kay, M. J. (2013). Examining the formation of human capital in entrepreneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes. Journal of business venturing, 28(2), 211-224.