Expertise

Lectoraat Human Communication Development

Hoe kunnen organisaties effectief en efficiënt communiceren in een steeds veranderende omgeving? Met deze vraag houdt het Lectoraat Human Communication Development zich bezig. De focus is op de rol van de communicatieprofessionals én op de communicatieve competenties van alle professionals. Het lectoraat ondersteunt de (communicatie)professionals met onderzoek en advies bij het maken van bewuste keuzes in de in- en externe communicatie van de organisatie. De kernwaarden en doelstellingen van de organisatie zijn daarbij richtinggevend.

Professioneel communiceren

Professioneel communiceren is een belangrijke voorwaarde voor de corporate excellence van een organisatie. Het levert een bijdrage aan efficiënte en effectieve interne bedrijfsprocessen, externe (online) dienstverlening en is cruciaal bij innovaties en veranderingstrajecten. De vraag is hóé je kunt zorgen voor een optimale interactie met collega’s en klanten; wat moeten (communicatie)professionals daarvoor in huis hebben? Dat onderzoeken we en daarover adviseren we.

Corporate en interne communicatie

Een speciale rol is weggelegd voor communicatieprofessionals. Zij kunnen meehelpen de verbindingen (interactie) te verbeteren, tussen ‘binnen’-‘buiten’ en tussen management en medewerkers. Corporate communicatie en interne communicatie zijn dan ook speerpunten in ons onderzoek.

Werkwijze

Het Lectoraat Human Communication Development wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan het onderwijs, de beroepspraktijk en kennisontwikkeling. Dat doen we door projecten uit te voeren op de thema’s professioneel communiceren, corporate communicatie en interne communicatie. Concrete vragen of problemen vanuit de praktijk vormen het vertrekpunt. Samen met studenten analyseren we situaties, brengen een verdiepingsslag aan en brengen op basis daarvan adviezen uit. Dat doen we samen mét organisaties in uiteenlopende sectoren. Zo levert ons praktijkgerichte onderzoek een bijdrage aan de kennisontwikkeling die zowel opleidingen als beroepspraktijk voedt.

 

 

Lectoraat Kansrijk Ondernemen

In het Lectoraat Kansrijk Ondernemen onderzoeken we het zien en benutten van kansen en de wijze waarop het regionale ecosysteem dit kan ondersteunen. Daarin focussen we ons op het ‘brede mkb’ in de Smart Region Arnhem-Nijmegen. Hoewel dit overwegend kleine ondernemers (1-10 medewerkers) zijn, spelen ze een belangrijke rol in de lokale economie en werkgelegenheid.

Het Lectoraat Kansrijk Ondernemen richt zich op twee vraagstukken. Welke ondernemerscompetenties zijn nodig om kansen te zien, afwegingen te maken en beslissingen te nemen in toenemende onzekerheid? En welke ondersteuning kan het regionale ecosysteem voor ondernemerschap daarin bieden?

Kansen zijn in de meest rudimentaire vorm gewoon ideeën. Mensen gebruiken verschillende criteria om iets als een kans aan te merken. Die criteria hebben voor mensen ook een verschillende waarde waarin ze meewegen. Wat voor de ene persoon een zwaarwegend punt is, kan een ander als een bijzaak beschouwen. Waarop baseren ondernemers deze keuze? En welke criteria gebruiken zij om hun kansen in te schatten? Welke rol spelen kennis, vaardigheden, persoonlijke overtuigingen en waarden daarin? En hoe kun je keuzes gevalideerd maken, individueel of als ondernemend team?

Op deze vraagstukken probeert het Lectoraat Kansrijk Ondernemen antwoorden te vinden. Daarnaast bieden we handvatten voor ondernemers om kansen die er zijn (nog) beter te benutten!

Werkwijze

Het Lectoraat Kansrijk Ondernemen wil een betekenisvolle bijdrage leveren aan onderwijs, de beroepspraktijk en kennisontwikkeling. Concrete praktijkvragen uit het regionale ecosysteem voor ondernemerschap vormen daarbij het vertrekpunt. Samen met studenten analyseren we situaties, brengen een verdiepingsslag aan en brengen op basis daarvan adviezen uit. Zo levert ons praktijkgerichte onderzoek een bijdrage aan de kennisontwikkeling die zowel opleidingen als beroepspraktijk voedt.