Een “SIG-ochtend” Entrepreneurship, Education & Learning
Blog door Franceina van Zalk.
Wanneer mensen bij elkaar komen met een gedeelde passie en ambitie, dan gebeurt er wat: kansen worden gezien om samen te ondernemen. Dat is wat er op vrijdag 24 juni 2022 gebeurde in StartUpNijmegen: een ochtend waarin onderzoekers uit hbo, universiteit, mbo en lerarenopleiding uit het hele land samenkwamen voor de start van een special interest group (SIG) op het gebied van Entrepreneurship, Education & Learning.
De SIG is een NLPO initiatief van de lectoren Thomas Lans (HAN, lectoraat Kansrijk Ondernemen), Ingrid Wakkee (HvA-breed Lector Entrepreneurship) en Michiel Flooren (lector Regio Ontwikkeling Saxion) met als doel het bij elkaar brengen van onderzoekers die aan het promoveren zijn of een promotieonderzoek ambiëren op het terrein van ondernemerschap, onderwijs en leren.
We zien dat er steeds meer (promotie)onderzoeken op dit terrein komen, en niet alleen gesitueerd in de universiteiten. Ook in het beroepsonderwijs (zowel MBO en HBO) zijn er binnen de lectoraten en praktoraten steeds meer onderzoekers te vinden die zich bezig houden met wetenschappelijk onderzoek op dit terrein.
De ochtend begon met een vrolijk weerzien tussen de betrokkenen en na een welkomstwoord van Ingrid Wakkee, gaf Jan van Raaij inzicht in de rol van StartUpNijmegen. Jan vertelde dat StartUpNijmegen sinds 2016 bestaat met als doel om ondernemers aan elkaar te verbinden en een podium te bieden om hun dromen waar te maken, vanuit laagdrempelig contact en elkaar ondersteunend. En daarmee was de toon van de ochtend gezet.
Het centrale thema van de ochtend was het bepalen van de gemeenschappelijke doelen van de SIG met behulp van een ‘drivers pyramid’, ontwikkeld door het MIT D-LAB. Daarvoor gingen de (docent) onderzoekers in groepen aan de slag. Ze deelden hun persoonlijke en organisatie ambities, waarbij de wens tot (meer) samenwerking veelvuldig hoorbaar was: “Als ik je kan helpen, laat me maar weten. Ik denk graag met je mee.”
Het schetste dan ook niet mijn verbazing dat in de piramide waarin alle post-its gebundeld werden, het ‘vanzelfsprekende’ fundament bestond uit de wens tot samenwerking om krachten te bundelen en de punt gevuld was met de ambitie tot het ontwerpen van het ondernemersonderwijs van de toekomst.
De ambitie om kennis over onderzoek en onderwijs samen te brengen werd nog eens onderstreept door Marco van Gelderen (VU), associate editor van het Journal of Entrepreneurship, Education and Pedagogy (EE&P), waarbij hij expliciet benadrukte dat EE&P voor zowel learning innovations als research articles een podium is. Net als bij StartUpNijmegen biedt EE&P een manier om kansen te zien en dromen waar te maken door laagdrempelig contact en onderlinge steun, precies zoals de SIG ambieert.
De betrokken verlieten dan ook druk pratend, vol inspiratie en ideeën voor potentiële samenwerking de ruimte. Toen Thomas de deur achter zich slot deed, zei hij zachtjes: “Dit was een fijne ochtend. Er is toch een beetje een droom uitgekomen”.