Dat is nou ook toevallig!

Over´Collateral gain´, niet beoogde leerwinst van onderzoek

Studenten lijken school en praktijk soms te zien als twee volledig gescheiden werelden. De ´praktijk´ wordt geduid als ´in het echt´… en dat is toch iets heel anders dan ´hier op school´. Onderzoek? Dat is iets van school. Dus niet iets voor ´in het echt´. Of toch wel?

Schijnbaar gescheiden

Bij het Lectoraat HCD brengen we het ideale drijfveren- en competentieprofiel van de accountant 2020 in kaart. De accountant anno 2020 zal niet dezelfde zijn als die van nu. Door overrompelende ontwikkelingen in ICT, economie en maatschappij is het vak van ´de Accountant´ aan een metamorfose toe. Omdat we bij de HAN-iFM vanaf 2016 starten met het opleiden van deze accountants 2020, is het nuttig om te weten wat er in het werkveld van hen gevraagd en verwacht wordt. Daar kunnen we ons curriculum op af stemmen.

Om voor dit onderzoek de juiste respondenten te vinden, maken we gebruik van de stage-contacten van onze huidige Accountancy-studenten. Studenten die rondlopen bij de accountantskantoren weten immers precies wie er in het bedrijf interessante visie heeft op de ´accountant 2020´.

Studenten vinden het best een klus om deze visionaire accountant bereid te krijgen deel te nemen aan het onderzoek. Spannend ook. Maar bovenal: school is toch die andere wereld? Kan ik daar deze ´echte wereld´ wel mee lastig vallen?

Na een herhalingsverzoek om namen van mogelijke respondenten door te geven, ontvang ik een appje van Mark: ´Dat is nou ook toevallig!´

´Hoi Marieke, net je mail ontvangen en ik zal het morgen eens navragen aangezien er laatst al een discussie was over de rol van de AA-er in de toekomst. Dat is nou ook toevallig! Als het goed is vind ik dus wel iemand en zal ik je morgen mailen´.  (Mark, 3e jaars AC-student)

Hier komen voor hem twee schijnbaar gescheiden werelden samen: die van school en de ´echte´. En dat is pure leerwinst. Eindresultaten van het onderzoek zijn nog niet bekend, maar deze prachtige ´collateral gain´ is zeker binnen!

Marieke Taanman

Reacties

  1. 15 november 2015 door Jan De Gruyter

    Ik ben erg blij met dit artikel en deze aandacht. We kunnen niet vroeg genoeg beginnen met het richten van de blik op de toekomst. De toekomst zal ook steeds weer sneller veranderen. Ook dat is zeker. Zeker is ook dat het “Helpen leren groeien”. Het beroep van accountant is er immers voor gemaakt een ander te helpen leren groeien. Groeien in ondernemerschap, groeien in resultaten, groeien in markering, groeien in psychologie, groeien in managementvaardigheden, groeien in duurzaamheid etc. We kunnen immers alleen zelf groeien als we een ander hebben laten groeien. Het besef dat JIJ er toe doet en dat JIJ het bent die die ander mag helpen met inachtneming van de wet en onze accountantsregels zodat je ook er bent voor de maatschappij. Dat wordt de kern van ons beroep. Laten we dus nog vandaag beginnen. De Han heeft inmiddels een financieel huys waar 14 studenten bezig zijn voor kerken, liefdadigheidsinstellingen, verenigingen, ondernemers in zwaar weer en ouderen

    Jan De Gruyter