Alumni-onderzoek CO

Bij vier verschillende FEM-opleidingen is vanuit het lectoraat HCD een onderzoek gestart naar de communicatieve competentie van een beginnend HBO-professional. De centrale vraag hierbij is: In hoeverre sluit de communicatieve competentie van onze alumni aan bij de verwachtingen en behoeften van het werkveld tav deze competentie? Doel van de vier onderzoeken is om de betreffende opleidingen aanbevelingen te kunnen doen over de communicatieve leerlijn. Bij twee FEM-opleidingen is het onderzoek inmiddels afgerond: Accountancy en Logistiek; die van HBO-rechten en Communicatie bijna.

Ik ben afgelopen jaar gestart met het onderzoek naar de communicatieve competentie van de communicatieprofessional. Voordat ik aan het hoofdonderzoek begon, heb ik een vooronderzoek gedaan om te kijken waar, in welke sector en in welke functie de alumni van de opleiding Communicatie van de HAN terecht komen.

Via lijsten van afgestudeerde studenten van de afgelopen twee studiejaren heb ik iedere alumnus via LinkedIn www.linkedin.com opgezocht en de betreffende gegevens gelabeld en geordend. Bij de indeling naar functies heb ik op twee manieren een selectie gemaakt. Er is gekeken naar de plaats van de functie in de organisatie (intern of extern) en er is gekeken naar de inhoud van de functie. In aansluiting bij de onderzoeken die voor drie andere opleidingen van de FEM zijn uitgevoerd, heb ik bij de labeling naar sector een onderscheid gemaakt tussen privaat en publiek.

De belangrijkste & opvallendste resultaten?

  • 70% van de alumni (N = 132) heeft een baan of volgt een masteropleiding (dus 30% heeft (nog) geen baan);
  • Een kwart van de alumni met baan werkt niet in een functie die aansluit bij de opleiding;
  • Bijna 60% van de alumni met een baan die aansluit bij de opleiding, werkt in een allround functie; de rest werkt als marketingcommunicatiemedewerker, online communicatiemedewerker en 2 werken er in de public affairs.
  • De meeste alumni met baan (87%) werken in de private sector.

Interessant is het om deze en de overige resultaten van het onderzoek te vergelijken met het alumni-onderzoek dat in dezelfde periode is uitgevoerd door het LOCO (Landelijk Overleg van Communicatieopleidingen), waarbij alumni van alle Nederlandse CO-opleidingen zijn betrokken.

Tijdens het LOCO-congres op 13 november in Eindhoven zijn de resultaten van het LOCO-onderzoek gepresenteerd en wat bleek? De resultaten vertonen veel overeenkomsten!