Afstuderen én zinvol bijdragen aan een ondernemende mindset in de regio Nijmegen

Afgelopen september zijn er weer twee nieuwe enthousiaste studenten Ondernemerschap en Retail Management (ORM), Thomas en Niek, gestart met hun afstuderen. Zij doen dit in projecten waar het lectoraat Kansrijk Ondernemen actief is met partners in het  OndernemersLab,  zoals Logistics Valley en het lectoraat Logistiek en Allianties. 

Thomas Wijsman: Mkb’er logistiek zoekt AI-kansen 

Op dit moment werk ik aan een onderzoek dat zich richt op hoe kunstmatige intelligentie (AI) MKB-bedrijven in de logistieke sector kan helpen om hun processen te verbeteren. Denk aan het plannen van routes, voorraadbeheer of het voorspellen van klantbehoeften. Het onderzoek richt zich vooral op het helpen vinden van kansen en obstakels voor de eigenaren/managers van mkb bedrijven in de logistieke sector die op dit moment nog niet actief gebruik maken van AI. 

Ik ben nu bezig met het voeren van gesprekken met ondernemers en experts. Hieruit blijkt dat veel bedrijven wel geïnteresseerd zijn in AI, maar dat ze tegen zaken aanlopen zoals de hoge kosten en de ingewikkelde technologie. Door deze inzichten te verzamelen, hoop ik te ontdekken hoe kansen voor AI voor deze groep bedrijven toegankelijker en praktischer kunnen worden gemaakt. De resultaten zullen leiden tot aanbevelingen die mkb eigenaren-managers ondersteunen bij het zien van de mogelijkheden van AI. 

Uiteindelijk moet mijn onderzoek een bijdrage leveren aan het gebruik van AI-oplossingen die het brede mkb helpen hun efficiëntie vergroten, hun concurrentiepositie te verbeteren:  kortom de logistieke sector in de regio Nijmegen (nog) slimmer en duurzamer maken. 

Niek Derksen: (meer)waarde uit de POP’HUB 

De POP’HUB in het OndernemersLab Nijmegen biedt bedrijven in het rijk van Nijmegen de mogelijkheid om hun innovatieve ideeën te laten zien. Bezoekers – voornamelijk studenten, onderzoekers, intermediairs en bedrijven – van het lab krijgen via de POP’HUB in één oogopslag een beeld van de rijkheid aan innovaties en ondernemende initiatieven in de regio. Om de POP’HUB door te ontwikkelen en (nog) beter te laten werken, zijn er een aantal uitdagingen die moeten worden aangepakt. 

Een belangrijke uitdaging is het bevorderen van samenwerking tussen POP’HUB exposanten, studenten en onderzoekers. De POP’HUB wil niet alleen een plek zijn waar innovaties geëtaleerd worden, maar ook de mogelijkheid creëren om kennis over die innovaties te delen met specifieke groepen of nieuwe kennis te ontwikkelen. De exposanten, zoals start-ups en gevestigde bedrijven hebben daarin andere behoeften. Daarom is het belangrijk om een duidelijke waardepropositie te ontwikkelen die aansluit bij hun verwachtingen.  

Dit onderzoek helpt om nieuwe richtingen te vinden waarmee de POP’HUB kan uitgroeien tot een centrale plek waar innovaties niet alleen zichtbaar zijn, maar ook op andere manieren een bijdrage kan leveren aan de innovaties zelf . Zo kan de POP’HUB binnen het OndernemersLab een nog grotere rol spelen bij voor ondernemers in de regio Nijmegen.