Interne social media at large
Hoe draagt de inzet van social media in de interne communicatie bij aan de waardecreatie voor een organisatie? Met deze vraag ben ik gestart sinds begin dit jaar bij het lectoraat Human Communication Development.
De opkomst van interne social media heeft geleid tot een toenemend onderzoek naar dit fenomeen zowel internationaal als in Nederland. Anders dan de dominante benadering die de nadruk legt op het medium zelf, kijk ik in mijn onderzoek naar interne social media in de bredere context van het communicatieproces binnen een organisatie.
Interne social media
Steeds meer bedrijven en organisaties gebruiken interne online-platforms zoals Yammer, Sharepoint en verschillende vormen van social intranet maar ook Facebook en Whatsapp.
Kenmerkend voor deze media is interactiviteit waarin gebruikers kunnen participeren door content te plaatsen. Dit zorgt voor een dynamischer online communicatieproces dan de oudere versies van top-down/eenrichtingsverkeer platforms zoals intranet.
Toenemend onderzoek
Deze ontwikkeling heeft geleid tot een toenemende aandacht van onderzoekers, hoewel dit nog steeds gering is in vergelijking met het onderzoek naar de inzet van social media voor externe communicatie.
Internationaal zijn er onderzoeken die hebben aangetoond dat social media een steeds belangrijkere rol spelen in het communicatieproces binnen een organisatie. Onderzoek van de Europese Communicatie Monitor (ECM) uit 2014 heeft bijvoorbeeld aangetoond dat respondenten social media als een belangrijk communicatiekanaal voor de komende drie jaar beschouwen (ECM 2014, p.89).
In Nederland is deze onderzoektrend ook zichtbaar. Evolve, in samenwerking met Universiteit Twente, heeft onlangs een onderzoeksrapport gepubliceerd over de gang van zaken omtrent de inzet van interne social media in Nederland.
Deze onderzoeken zijn exploratief van aard. Centraal staat de vraag of organisaties/bedrijven interne social media hebben ingezet en op wat voor manier. Recentere onderzoeken gaan een stap verder door de effectiviteit van dit middel te onderzoeken. Het is een normatieve benadering met als een doel een handleiding te formuleren voor organisaties/bedrijven hoe ze interne social media kunnen inzetten aan de hand van ‘best practices’.
Bredere context
In mijn onderzoek wordt interne social media gezien als een onderdeel van het bredere proces van interne communicatie.
Het uitgangspunt is dat interne communicatie een bijdrage levert aan de organisatie. Veel onderzoeken hebben aangetoond dat interne communicatie een essentiële rol speelt in de organisaties die veranderingen ondergaan. Interne communicatie draagt bij aan het creëren van een interne identiteit, een cruciaal aspect voor organisaties om hun doelen te bereiken.
Social media wordt gevormd door zowel de gebruikers als de specifieke context waarin het wordt ingezet. Het is dus belangrijk om deze context en de gebruikers centraal te stellen. Daarom staan deze vragen in mijn onderzoek centraal:
Hoe worden social media ingezet voor interne communicatie? Wie doet er aan mee en hoe? Welke inhoud wordt er gecommuniceerd en met welk doel? En uiteindelijk, hoe draagt het communicatieproces dat verloopt via interne social media bij aan waardecreatie voor de organisatie?
Heb je interesse of vragen dan kun je me bereiken via bram.hendrawan@han.nl