Een inspirerend LOCO congres

Op donderdag 13 november vond het jaarlijkse LOCO-congres plaats aan Fontys Hogescholen. De meeste HBO-communicatieopleidingen waren aanwezig. Thema van de dag: de kracht van de verbinding tussen onderwijs en praktijkonderzoek. Hoe kunnen wij in ons communicatieonderwijs de link naar het werkveld, en dan specifiek op het gebied van praktijkgericht onderzoek, (nog) beter inrichten? En hoe zorgen we ervoor dat dit voor alle betrokkenen meerwaarde oplevert?

Vragen die bij iedere hogeschool spelen, zo ook bij de HAN, op onze weg naar een ‘University of Applied Sciences’ (UAS).  Waarbij kennisontwikkeling en –uitwisseling van groot belang zijn, en dan vooral kennis die voor het werkveld relevant is. Prioriteit nummer 1: om ook, of misschien juist onze studenten te betrekken bij het onderzoek. Want zij zijn onze core-business, weet de minister van OCW ons keer op keer te vertellen. Maar daarnaast zijn het ook slimme mensen die een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan die kennisontwikkeling. Vaak met beide benen midden in de maatschappij, zowel op inhoudelijk vlak (ze hebben hun mening over ontwikkelingen als social media al lang gevormd!), als als ervaringsdeskundige (als consument / klant van producten en diensten).

Binnen de Faculteit Economie en Management van de HAN, specifiek het Kenniscentrum Business Development en Co-creation hebben we de afgelopen jaren hard gewerkt aan optuigen van een onderzoeksleerlijn als ‘voertuig’ om bovengenoemde verbinding te kunnen maken. Lid van de Taskforce Onderzoek die de onderzoekslijn heeft uitgedacht en geïmplementeerd in het hele FEM-onderwijs (15 opleidingen, 8000 studenten) Els v.d. Pool en ikzelf hebben op het congres een workshop gegeven over deze onderzoeksleerlijn; daarnaast hebben we een inkijkje gegeven in hoe de opleiding Communicatie de leerlijn concreet heeft vormgegeven in de voltijdvariant van CO.

Aan de hand van de Breng-casus (zie de recente blog van collega Daphne) hebben we de aanwezigen meegenomen in wat we in de verschillende jaren doen qua onderzoeksonderwijs, en hoe je dit onderwijs kan inrichten, zodanig dat er ook echt valorisatie optreedt. Bijzonder aan deze casus is de duurzame betrokkenheid van de opdrachtgever (zie: www.brengkenniscentrum.nl), maar ook de rol van het lectoraat – als mede-opdrachtgever richting studenten en inhoudelijke waarborg. Doel? Gezamenlijke kennisontwikkeling op het thema reizigerscommunicatie, waarbij studenten een relevante praktijkcontext (van een ‘maatje meer’) werd geboden.

Projecten die de revue zijn gepasseerd: een grootschalig kwantitatief onderzoek op het thema online communicatie, een kwalitatief onderzoek met diepte-interviews en focusgroepen op het thema klantloyaliteit en communicatie, en een afstudeerder die de complete social media inzet van Breng onder de loep heeft genomen. In deze projecten hebben wij (Els, Renée en Daphne) een begeleidende rol hebben gespeeld. In het geval van de afstudeerder voornamelijk op het inhoudelijke vlak (met ‘gezonde’ afstand t.o.v. deze bijna-professional), in het geval van de eerstejaars groep is wel strakker gestuurd, ook op het proces. Door als docent/onderzoeker voor de klas te staan en ‘on the job’ met hen te werken aan een gedegen operationalisatie van de theoretische begrippen en het ontwikkelen van een valide meetinstrument. Helemaal in het plaatje van de FEM-onderzoeksleerlijn, waar de student gedurende de jaren met steeds mee zelfstandigheid aan een onderzoek dient te werken. Om hen na 4 jaar ‘klaar’ te hebben voor de beroepspraktijk, waar ze (zo werd duidelijk uit het – ook – op het LOCO-congres gepresenteerde nationale CO-alumni onderzoek) niet zozeer zelf nog fieldresearch uitvoeren, maar waar ze wel ander onderzoek en externe bronnen dienen te beoordelen en evalueren om tot een goed communicatieadvies te komen.

De reacties van de aanwezigen op de leerlijn en de implementatie daarvan in het CO-onderwijs waren positief: hij zit FEM-breed logisch in elkaar, als opleiding CO doen we ‘veel’ aan onderzoek (want naast bovengenoemde kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmodules hebben we ook nog 3 communicatie-specifieke onderzoeksmodules, op het gebied van PR, interne en marketingcommunicatie). Prettig om te horen, ik heb er de afgelopen 3,5 jaar toch behoorlijk wat ‘ziel en zaligheid’ in gelegd. Samen met uiteraard mijn CO-onderzoekscollega’s (Pim, Bauke, Lisanne, Marc), en Els en Daphne van het lectoraat HCD.

Op naar het volgende inspirerende project!