Communicatie, daar weet jij alles van

Communicatie, daar weet jij alles van                                                    

Zaterdagavond, feestje, gezellig. Gaat het gesprek ineens over zíjn collega’s die hem niet hadden geïnformeerd, haar baas die niet luistert en hun klanten die … ‘Ja joh, die communicatie… -zucht-, maar daar weet jij natuurlijk alles van.’ Een veelbetekende blik komt mijn kant op.

Tja,….

Leuk om te merken dat mensen je expertise toedichten, maar als dat gebaseerd is op ‘alles weten’ dan voelt dat op zijn minst ongemakkelijk. Want is het niet zo dat hoe meer je je in communicatie verdiept, hoe meer je vooral de complexiteit ziet van wat zich afspeelt tussen mensen. Zeker in een wereld die voortdurend verandert. Waarin individualisering, informalisering en informatisering, internationalisering geen uitkomsten zijn maar langlopende processen, zoals Paul Schnabel kenschetst.

 Dat betekent dat…

Temidden van al die veranderingen ook de communicatie verandert. Eénrichtingsverkeer van zender naar ontvanger komt– stiekem vaak – nog voor, maar ons communicatieve handelingsrepertoire is uitgebreid. We worden met zijn allen interactiever, informeler, digitaler.

Wil je als organisatie met al je professionals dan efficiënt en effectief zijn in je product- of dienstverlening dan moet je kunnen luisteren naar wat er leeft, een conversatie kunnen aangaan met je omgeving (Steven van Belleghem’s stokpaardje), en enig communicatief bewustzijn hebben. Maar wat is dat laatste eigenlijk en hoe doe je dat ‘communicatief bewust-zijn’?

 

Het in ieder geval gaat om…

Oog hebben voor de spelers, het interactieproces en de gelaagdheid ervan. Horen wat er niet gezegd wordt, zoals Peter Drucker het uitdrukte. Zien hoe de diversiteit aan media op elkaar ingrijpt. Dat het niet gaat om online of offline maar, zoals Betteke van Ruler zegt, om any line.Kijken naar de context en de randen ervan, die vervagen. En… zien wat er echt toe doet, oog hebben voor de (kern)waarden in de onderstroom die ineens kunnen opduiken en voor botsingen zorgen of juist prettige houvast bieden in de veranderende context.

En wat betekent dat voor ons lectoraat? In onze projecten doen we onze naam eer aan:

 

Human

We focussen op de (communicatie)professionals, de mensen in een organisatie. En hun communicatief handelen. We zoeken vanuit hun praktijkcontext naar de benodigde bagage voor hun werkzaamheden.Voorbeelden zijn de werkveldstudies bij accountants, logistici, juristen en communicatiespecialisten, promotieonderzoek naar de communicatie van een zorgprofessional  en promotieonderzoek naar het vergroten van wederzijds begrip tussen medewerkers in coördinatiecentra.

Daarbij hebben we toenemende aandacht voor wat mensen en organisaties werkelijk drijft, voor de onderliggende waarden, en de rol van communicatie bij dilemma’s.

 

Communication

We kijken naar communicatie als proces in de zakelijke context. Niet alleen vanuit de professional maar ook vanuit de organisatie: corporate communication. Met zijn eigen vraagstukken, zoals webcare en interne communicatie. We hebben daarbij, samen met de opleiding Communicatie, oog voor de –veranderende- rol van de (aankomend) communicatiedeskundige.

 

Development

We dragen bij aan verdere ontwikkeling van zowel het onderwijs als de beroepspraktijk. In het onderwijs maken we daarbij gebruik van de ontwikkelde onderzoeksleerlijn. Het beroepenveld verrijken we met praktische adviezen.

 

Ik vervolgde: Eerlijk gezegd weet ik vooral veel niet. Ik heb er hooguit vaker en anders naar gekeken om het te doorgronden. Ik ben nieuwsgierig naar hoe het zit. Cruijff zei al: je gaat het pas zien als je het door hebt. Dus dat oefen ik steeds, met veel plezier!