Kansrijk ondernemen in het centrum van Nijmegen
Ineens was daar in september 2020 een nieuwe ‘winkel’, genaamd POP’HUB, in het centrum van Nijmegen, aan de Marikenstraat 40. Niet de alledaagse winkel die je zou verwachten op zo’n plek. POP’HUB Nijmegen verkoopt geen kleding of koffie, maar brengt regionale, innovatieve ideeën van: 1) startende ondernemers, 2) gevestigde ondernemers, 3) uitvinders en wetenschappers op deze plek bij elkaar. Daarmee faciliteert POP’HUB Nijmegen ontmoetingen, presentatie, toetsing en eerste validatie van ideeën. Wat POP’HUB Nijmegen bijzonder maakt, is dat het juist de verbinding legt tussen regionale partijen die ofwel helemaal vooraan in vernieuwingstrajecten zitten (denk aan patenten van wetenschappers of technologieën van NXP in Nijmegen) en actoren die traditioneel pas later in vernieuwingstrajecten worden betrokken zoals burgers, lokale MKB bedrijven of studenten die in de regio studeren. Nieuwe netwerken die belangrijk zijn voor ondernemerschap met maatschappelijke impact.
Nieuw toverwoord voor moderne uitdagingen
Het idee van het stimuleren van ontmoetingen en samenwerking tussen heterogene partijen, zoals de POP’HUB ambieert, staat niet op zichzelf. Er is de laatste jaren een enorme toename te zien in living labs, fieldlabs, hubs, learning communities en zo meer. De achterliggende gedachte is, dat het succesvol adresseren, en waar mogelijk oplossen van grote maatschappelijke opgaven in de regio voor een groot deel zal afhangen van het succesvol organiseren van omgevingen, waarin gezamenlijk nieuwe ideeën kunnen worden verkend en waarmee geëxperimenteerd kan worden om nieuwe oplossingsrichtingen te verkennen en te valideren.
Het realiseren van het potentieel hangt in belangrijke mate af van in hoeverre dergelijke hubs erin slagen om verschillende actoren actief te betrekken, gezamenlijk als netwerk te leren en de inzichten te verduurzamen en op te schalen (Hossain et al. 2019). Dat vraagt om inzicht in het eigen perspectief, dat van de andere betrokkenen en inzichten in de mechanismen die interactie en vernieuwing stimuleren: oftewel boundary crossing.
Onderzoek
Op welke wijze ‘boundary crossing’ wordt gefaciliteerd is onderdeel geweest van het net afgeronde oriënterende onderzoek voor de gemeente Nijmegen, uitgevoerd door het lectoraat Kansrijk Ondernemen. Daarvoor is gesproken met alle belanghebbenden. Daarin werd duidelijk dat POP’HUB, impliciet, een drietal processen ‘uitlokt’: namelijk:
- Het stimuleren van toevallige ontmoetingen;
- Het stimuleren van (burger)participatie in innovatieprocessen;
- Het stimuleren van rolmodellen voor impactvol ondernemen met technologie.
Hoe verder ? Werken in de driehoek of zelfs vierkant ?
Op de vraag hoe de POP’HUB er in de toekomst uit zou kunnen zien zijn verschillende beelden geschetst door de geïnterviewden. Uit die beelden wordt duidelijk dat iedereen graag verder wil met het initiatief. Door POP’HUB door te ontwikkelen in groter verband kan de potentie – die eigenlijk alle betrokkenen zien – nog beter benut worden. Naast het etaleren van ideeën en innovatie worden er nog meer “city-lab”-achtige functies, programmering of zelfs loket-achtige functies toegevoegd. Het doel daarvan is om verschillende groepen– onderzoek, onderwijs, bedrijven én Nijmeegse inwoners – nog sterker te verbinden rondom opgaven die vragen om innovatief ondernemerschap met maatschappelijke impact. Kortom, samenwerking waarin de driehoek misschien wel een vierkant, een quadruple helix, kan worden.