Mobility as a Service (MaaS)

Binnen het lectoraat Human Communication Development is onlangs een nieuwe lijn van onderzoek gestart. De centrale vraag is hoe reizigers staan tegenover een nieuwe manier van reizen, Mobility as a Service (MaaS) genoemd. Binnenkort kunnen we de resultaten uit een eerste onderzoek delen. Voor nu gaan we in op de vraag: wat is MaaS en waarom is het een belangrijk onderwerp?

De Spotify van mobiliteit, zo wordt MaaS ook wel genoemd. MaaS draait om vraaggestuurde mobiliteit (vervoer wanneer jij het nodig hebt) waarbij reizigers gebruikmaken van mobiliteitsdiensten van één of meerdere aanbieders, in plaats van een eigen vervoermiddel. Met MaaS kunnen reizigers via een app hun individuele mobiliteit selecteren uit een ‘bundel’ vervoersdiensten. Via dit MaaS-platform kunnen reizigers hun reizen plannen, boeken en betalen.

Een mooi voorbeeld van MaaS is Breng flex, de nieuwe vervoersservice in de regio Arnhem-Nijmegen waar we eerder over schreven (http://blog.han.nl/lectoraathcd/tevredenheidsonderzoek-breng-flex/ en http://brengkenniscentrum.nl/blog/wat-vinden-reizigers-van-breng-flex/). Via een app reserveer je een zitplaats, je wordt opgehaald wanneer jou dat uitkomt bij een halte naar keuze. Breng flex maakt reizigers zo blij, dat het onlangs de Blije Reizigers Vakprijs won (http://blog.han.nl/lectoraathcd/han-partner-breng-flex-wint-blije-reizigers-vakprijs/).

Waarom Mobility as a Service (MaaS)?

MaaS wordt gezien als een belangrijke stap in het oplossen van mobiliteitsproblemen en de resulterende drukte (Platform Beter Benutten, z.d.). Steden worden steeds drukker en moeilijker toegankelijk, de mobiliteit van burgers neemt verder toe, duurzaamheid wordt steeds belangrijker en de technische ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. Het is niet efficiënt om bijvoorbeeld bussen volgens een vaste dienstregeling te laten rijden, terwijl ze op sommige trajecten onderbezet zijn en op andere juist overbezet. Denk in het kader van overbezetting bijvoorbeeld eens aan de bussen naar Heijendaal op station Nijmegen op een doordeweekse ochtend. Er stromen zoveel studenten uit de aankomende treinen dat zij soms meerdere bussen aan zich voorbij moeten laten gaan voordat ze in kunnen stappen. Daar is Nijmegen niet alleen in, veel studentensteden kennen dit fenomeen. Dat kan beter! Gelukkig maken technologische ontwikkelingen het mogelijk om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Het is tijd om mobiliteit klantgerichter en slimmer te maken.

De HAN draagt bij aan MaaS

MaaS is dermate belangrijk, dat er in het recent gepresenteerde regeerakkoord een passage is opgenomen die aangeeft dat bestaande wet- en regelgeving wordt aangepast zodat openbaar vervoerbedrijven flexibel en vraaggericht vervoer kunnen aanbieden. Ook krijgen provincies en vervoerregio’s die met nieuwe vormen van openbaar vervoer en deelsystemen willen experimenteren daarvoor de ruimte. Slim openbaar vervoer past onder de vlag van Smart Region, één van de speerpunten van de HAN. Het lectoraat Human Communication Development draagt hier in haar onderzoek aan bij: we zijn partner in een consortium dat bestaat uit het werkveld en verschillende kennisinstellingen binnen een door NWO gefinancierd project, genaamd SCRIPTS (Smart Cities Responsive Intelligent Public Transport Systems) Binnen dit consortium zijn vanuit de HAN Renée van Os, Els van der Pool en Arjen van Weert betrokken.

Slimme samenwerking

Het mooie van het project is dat we niet alleen een bijdrage leveren aan een heel actueel en relevant onderwerp, maar dat we dat als HAN onderzoekers doen in samenwerking met zowel het werkveld als HAN studenten. We werken nauw samen met o.a. vervoerder Breng, app-ontwikkelaar GoAbout en de Provincie Gelderland. Daarnaast zijn twee groepen erg gemotiveerde tweedejaarsstudenten bij het onderzoek betrokken in het kader van het vak Marktonderzoek binnen de opleiding Commerciële Economie. Ook zet een groep Communicatiestudenten hun tanden in het project en starten er binnenkort twee afstudeerprojecten. Op die manier leren we allemaal van elkaar, en kunnen we optimaal gebruikmaken van de beschikbare kennis en kunde. Dat betekent slim samenwerken aan slim openbaar vervoer!

 

Referentie

Platform Beter Benutten. (z.d.). Marktconsultatie MaaS. Geraadpleegd van https://www.beterbenutten.nl/agenda/1542/marktconsultatie-maas